- 15.12.2023, 16:02
- 04.12.2023, 07:28
- 15.06.2025, 19:22
-
18.08.2025, 22:38
Фото
Ізобільненське водосховище в Криму фактично в цьому році вже висохло
-
15.12.2023, 20:26
Між пунктами пропуску Херсонської області та Кримом терміново перекритий рух
- 20.03.2024, 10:57
- 25.03.2024, 17:30
- 26.03.2024, 12:37
- 25.03.2024, 10:24
- 25.03.2024, 08:03
-
13.01.2024, 14:23
Переміщений з окупованого Криму університет намагаються ліквідувати
-
15.12.2023, 20:34
У Криму окупанти готуються розібрати на метал ще один корабель ВМС України
- 27.03.2024, 21:59
- 28.01.2024, 07:42
- 24.03.2024, 20:51
-
15.01.2024, 15:37
Громадськість засудила намагання влади ліквідувати кримський університет (звернення)
- 26.03.2024, 16:04
-
25.03.2024, 22:00
В Армянську стрімко зросла кількість справ про «дискредитацію ЗС РФ»
-
08.02.2024, 12:14
Окупанти хочуть побудувати автодорогу навколо Азовського моря
- 23.03.2024, 23:30
24.09.2025, 10:22
Кримські рибалки можуть залишитися без роботи через наміри окупантів оновити промисловий флот
Обмеження терміну експлуатації рибальського флоту в РФ та на окупованих нею територіях України може залишити без роботи всіх рибалок на ТОТ АР Крим і м. Севастополя. З такою заявою виступила Всеросійська асоціація рибогосподарських підприємств, підприємців та експортерів (ВАРПЕ), зазначаючи, що підприємства окупованого Криму, які працюють у Чорному та Азовському морях, «з об'єктивних причин» не зможуть оновити судна за жодною програмою держави-окупанта.
Занепокоєння організації викликало обговорення в уряді РФ пропозиції Об'єднаної суднобудівної корпорації (ОСК) щодо поетапного впровадження заборони на використання суден, вік яких перевищує 40 років, з метою цілковитого подальшого оновлення промислового флоту до початку 2030 року, після чого старим суднам заборонятиметься вхід до портів, контрольованих РФ. За даними ВАРПЕ, у разі ухвалення цієї ініціативи багато суден не зможуть вийти у море вже за 5 років. Відповідно до стратегії розвитку суднобудівної промисловості, чисельність промислових суден в РФ та на окупованих нею територіях України становить приблизно 830 одиниць: станом на 2025 рік вік 65% з них перевищує 30 років, і 13% – 40 років. Відтак промисловцям до 2030 року доведеться придбати понад 530 нових суден.
Активно на цю тему останнім часом у ЗМІ, підконтрольних російським окупантам, висловлюється т. зв. «голова асоціації рибопромисловців республіки Крим та міста Севастополя» Валєрій Сівочуб. За його даними, ціни на рибу в Криму є «найнижчими в РФ», а вартість суден при цьому визначається як зависока. Крім цього, він зазначив, що практично всі промислові судна в окупованому Криму старші ніж 40 років, тож впровадження заборони на їхнє використання в першу чергу залишить місцевих рибалок без роботи. В першу чергу йдеться про середні рибальські морозильні траулери та приймально-транспортні рефрижератори.
Серед іншого, Сівочуб додав, що він приблизно з 2017 року брав участь у багатьох обговореннях програм оновлення промислового флоту, після чого визначив усі наявні варіанти як «неймовірно дорогі» та такі, що «цілковито виключають можливість окупити проекти». Так, наприклад, за однією з програм держава-окупант була готова оплатити 40% вартості судна, проте навіть на таких умовах підприємства не могли дозволити собі придбати його, оскільки процес його окупності розтягнувся б не на одне десятиліття. Якщо траулер, який був у використанні, можна було придбати за мільйон доларів, судно за російською програмою, обов'язково виготовлене на території РФ, обійшлося б у 17 млн євро. При цьому побудова судна в Туреччині обійшлася б удвічі дешевше, ніж в РФ, а в Китаї – втричі.
Додатково Валєрій Сівочуб зазначив, що рибальські підприємства окупованого Криму наразі виживають лише за рахунок російських державних субсидій, необхідних в умовах обмеження на вихід у море на тлі війни РФ проти України.
Крім цього, «голова асоціації рибопромисловців Криму» повідомив, що рибний промисел на окупованому півострові відзначається низькою рентабельністю. В основному видобуваються два види риби, на які припадають близько 90% усього вилову, – чорноморська кілька та хамса: середня ціна першої становить 45 рублів (22,3 грн) за кілограм, другої — близько 60 (29,7 грн). Разом з тим Сівочуб зазначив, що кримські рибалки втратили ринок збуту після російської окупації регіону у 2014 році, оскільки така риба, яка є «візитівкою» ТОТ АР Крим і Севастополя, на території держави-окупанта не має особливого попиту. Торік скоротився вилов хамси, що призвело до зростання її вартості. Відтак у кримському «міністерстві сільського господарства» розглядається варіанти виготовлення з неї корму для риб. Разом з тим на ТОТ АР Крим «успішно» займаються вирощуванням товарної форелі: за 2024 рік об'єм її виробництва зріс майже втричі – з 168 до 421 тонни.
За даними ВАРПЕ, в Азово-Чорноморському басейні протягом 2024 року підприємства, підконтрольні російським окупантам, видобули 35,5 тис. тонн риби. Загалом у масштабі загального вилову по РФ та на окупованих нею територіях України видобуток у цьому регіоні становить менше 1%. Разом з тим у цьому промислі зайняті кілька тисяч рибалок.
Тим часом: Федеральна агенція рибальства («Росрибальство») назвала недоцільним обмеження експлуатації суден рибопромислового флоту, а також науково-дослідних, навчальних та аварійно-рятувальних суден, які перебувають у технічно придатному стані та відповідають правилам російського морського реєстру судноплавства. У відомстві відзначили, що припинення експлуатації рибопромислового флоту за віковими критеріями суден може призвести до різкого скорочення об'ємів вилову водних біоресурсів, передусім в Азово-Чорноморському та Волзько-Каспійському рибогосподарських басейнах. У якості альтернативи до обмежувальних заходів у «Росрибальстві» назвали стимулювання розвитку російського судноплавства, державну підтримку оновлення рибопромислового флоту та залучення інвестицій у галузь.
У відомстві нагадали про реалізацію програми модернізації рибогосподарського комплексу. Зокрема, ще у 2016 році було запущено механізм інвестиційних квот у рамках першої комплексної програми оновлення цивільного флоту: відтак було побудовано 47 сучасних промислових суден, і наразі реалізуються ще 50 інвестиційних проектів з будівництва 35 рибопромислових суден та 15 суден-краболовів.
За другим етапом заплановано будівництво 26 краболовів та 8 рибопромислових суден, 4 з яких є транспортні рефрижератори.