28.04.2025, 19:54

Україна спростила порядок вступу до вишів для абітурієнтів з ТОТ

Центр громадянської просвіти «Альменда» проаналізував зміни, які передбачені Новим порядком вступу для здобуття вищої освіти у 2025 році, що наприкінці лютого оприлюднило Міністерство освіти і науки України

«Цим Порядком керуються суб’єкти освітньої діяльності усіх форм власності та сфер управління», – зазначено в Наказі Міністерства.

Фахівці ЦГП «Альменда» розробили слайди з корисною інформацією щодо зазначених змін, які стосуються абітурієнтів з ТОТ:

1.  Розширення періоду визначення осіб, зареєстрованих або проживаючих на ТОТ, які можуть скористатися пільгами для дітей з ТОТ, зазначеними у Наказі Міністерства освіти і науки України 10 лютого 2025 року № 168. Цей період для вступників-2025 продовжитися з 1 червня до 30 вересня. 

2.  Спрощена подача документів для вступу. У разі неможливості зареєструвати особистий електронний кабінет, для вступника з ТОТ передбачається подача документів дистанційно – скан-копій, або фотокопій письмової заяви. Вимога електронного підпису на дітей з ТОТ не поширюється. 

3.  Спрощена участь у творчому конкурсі. Участь абітурієнтів з ТОТ у творчому конкурсі відбувається через відеозапис, яка не поширюється, а зберігається лише у прийомний комісії.

4.  Продовжено і термін для укладання договору про навчання. Вступники з ТОТ можуть скласти договір про навчання не одразу, а впродовж 6 місяців після початку навчання.

Центр громадянської просвіти «Альменда» у своєму дослідженні зазначає, що спрощення умов вступу до українських вишів для молоді з ТОТ – це обґрунтований крок українського уряду до забезпечення рівного доступу до реалізації права на освіту громадян України, що перебувають на ТОТ.

Правозахисники ЦГП «Альменда» наголошують, що молодь з ТОТ має отримувати спеціальні умови для вступу до вишів. Тому, що діти на окупованих територіях не можуть отримувати такі ж самі освітні послуги, які мають їх ровесники з підконтрольної частини України.

І діти належать до найбільш вразливої категорії населення.

«Діти зазнають найбільшої дискримінації. Оскільки вони перебувають в обставинах, що не залежать від їх власної волі. На нашу думку, діти, які перебувають на ТОТ, які змушені навчатися за освітніми стандартами країни-окупанта, що суперечить міжнародним нормам, зазнають мілітаризації, а також перебувають у постійному страху», – зазначають автори дослідження.

За висновками авторів дослідження, доступ до української освіти для дітей в окупації вкрай обмежений, або зовсім відсутній.

«Діти та їх батьки піддаються залякуванням з боку окупаційної влади та змушені навчатися за державними стандартами країни-агресора, яка обмежила доступ до вивчення рідної української мови», – підкреслюють дослідники.  

Автори дослідження зазначають, що дітям нав’язують хибні цінності країни-окупанта, піддають мілітаризації, та тримають в  інформаційному вакуумі: навіть сайти з доменом UA на окупованих територіях блокують, а спроби зайти на них відстежує ФСБ РФ.

В «Адьменді»  зауважують, що число тих, хто потребує збільшення можливостей для доступу в українські заклади вищої освіти на сьогодні величезне – це близько 1 млн 600 000 дітей, які знаходяться на 26% території України, що зараз окупована  РФ.


23 views
Розгорнути більше...