02.07.2025, 10:24

У Севастополі скандал з обіцяними п’ять років тому пасажирськими катерами

«Департамент транспорту та розвитку дорожньо-транспортної інфраструктури» окупованого Севастополя повідомив, що два нові пасажирські катери проекту PV20S, доправлені до міста наприкінці минулого року, цього року на лінію не вийдуть.

Зазначається, що готовність одного судна, яке перебуває на території судноремонтного заводу «Вимпел» у Комишовій бухті, становить 98%, іншого – 90%. Наразі відбувається додаткове устаткування суден, після чого до кінця року буде проведено швартові та ходові випробування.

Окремо у «відомстві» зазначають, що судна вийдуть на внутрішні міські перевезення після «реєстраційних дій».

ільстративне фото з відкритих джерел

При цьому повідомляється, що готовність ще трьох нових пасажирських катерів, які будуються на виробничому майданчику верфі ЗАТ «Нефтефлот» у Самарі (РФ) для окупованого Севастополя, є ще меншою – 60%.

Будівництво п'яти нових пасажирських катерів у рамках замовлення «ДУП «Севелектроавтотранс ім. Круподьорова» розпочалося ще у 2020 році, для чого з АТ «ЦКБ «Нептун» (Санкт-Пєтєрбурґ) було укладено «контракт» на 1,245 млрд рублів (за теперішнім курсом – близько 660 млн гривень), проте обіцяний вихід катерів на лінії 1 травня 2022 року не відбувся. Згодом «контракт» було розділено між ЗАТ «Нефтефлот» (Самара) та суднобудівним заводом «Ростр» (Новая Ладоґа).

Зроблені наприкінці травня фотографії порожніх корпусів катерів на річці Волзі у Самарі було оприлюднено в мережі. Зазначається, що судна були закладені в червні 2020 року і спущені на воду у 2024 році (приблизно наприкінці листопада), однак не були здані в експлуатацію, оскільки замовник відмовився від них через пропуски всіх можливих термінів побудови. Вигляд річкових суден викликав багато питань у мешканців окупованого Севастополя – зокрема, наскільки вони пристосовані до морських умов. Разом з тим іронію викликали амбітні плани самарського підприємства щодо перспективи будівництва суховантажів.

Крім цього, відзначається також загальна неготовність причалів для пасажирських суден у Севастополі: зокрема, деякі з них перебувають в аварійному стані, а понтонний причал Інкерман-2 затонув; причал на Радіогірці ремонтується вже кілька місяців.

Тим часом «державне» підприємство «Севелектроавтотранс», яке займається пасажирськими перевезеннями в окупованому місті, оголосило черговий конкурс на оренду катера для цієї мети до кінця року; йдеться про пошуки судна місткістю від 90 осіб. Останнім днем прийому заявок на участь у конкурсі визначено 2 липня. Один повний місяць користування катером разом з екіпажем оцінюється майже у мільйон рублів (близько 530 тис. гривень).

Як відомо, одразу 5 пасажирських суден, якими розпоряджається «Севелектроавтотранс» («Ґріґорій Овчінніков», «Молодьожний», «Норд», «Персей» та «Плутон») вже кілька років перебувають у ремонті і, ймовірно, не повернуться на лінії до завершення «судових розглядів» у суперечках із підрядником. 

Інші 4 катери («Оріон», «Вест», «Ост» і «Сатурн») не можуть перебувати в експлуатації через протермінування «суднових документів». 

Також влітку 2024 року стало відомо, що з 6 суден, які обслуговували маршрути в окупованому Севастополі, 5 належали «стороннім суб'єктам господарювання» і використовувалися на правах дорогої оренди. Разом з тим відзначається, що катери «Уран» та «Юпітер» були продані, а ще два, «Омега» та «Меркурій», – розкрадені.

Більшість зі згаданих суден були побудовані за часів СРСР, зокрема, проекту 1438; відтак у мешканців Севастополя викликає обурення той факт, що «велика держава» неспроможна будувати пасажирські судна в окупованому місті або в інших місцях, для його потреб.

Розгорнути більше...