Українська освіта і молодь з ТОТ: дослідження та рекомендації
12.06.2024, 11:01
Поділитись
Через 10 років після початку окупації кримського півострова в Україні з’явилося комплексне дослідження з опитуванням тих дітей з тимчасово окупованих територій (далі – ТОТ), котрі обирають йти шляхом української освіти. Це Аналітичний звіт «Готовність закладів освіти, на базі яких створено освітні центри, до вступу дітей та молоді з тимчасово окупованих територій», підготовлений Центром громадянської просвіти «Альменда» (далі – ЦГП «Альменда») та Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини.
Процес розроблення та мета дослідження
Як наголосила керівниця напрямку національної адвокації ЦГП «Альменда» Валентина Потапова в інтерв’ю для «Голос Криму», підтримка держави відіграла чималу роль у розробці дослідження. Відтак дана тема стала в пріоритеті діяльності Офісу Омбудсмана України, а Міністерство освіти і науки (далі – МОН), своєю чергою, посприяло залученню студентів українських закладів вищої освіти (далі – ЗВО) до проходження опитування.
«За допомогою цього дослідженнями хотіли з’ясувати перешкоди та потреби тих студентів, які вступають з ТОТ. І нам це вдалося. Тепер це дослідження є початком великої адвокаційної роботи низки громадських організацій, яка, маю надію, покаже позитивні зміни на шляху дітей з ТОТ до української освіти», – розповіла пані Потапова.
Аналітичний звіт «Готовність закладів освіти…» містить ряд рекомендацій для ЗВО та МОН щодо усунення основних проблем, з якими зіштовхуються освітні центри (далі – ОЦ) під час роботи з вступниками з ТОТ. Валентина Потапова зауважила, що наразі планується зустріч в офісі Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо складання плану просування та реалізації наданих рекомендацій.
Діяльність ОЦ: зміна назви, кількості та ефективність роботи
В ході розмови порушилося питання некоректності назв освітніх центрів «Крим-Україна» та «Донбас-Україна». Їх створили у 2016 році, коли окупованими були частина Донецької та Луганської областей, а також АР Крим та місто Севастополь, тому й дали відповідні назви. Проте сьогодні, як наголосила Валентина Потапова, в окупації знаходиться набагато більше територій, ніж 8 років тому, відповідно – більше молоді, яких тепер дезорієнтують старі назви ОЦ.
«Можна назвати просто: освітній центр «Україна», або щось інше загальне. Адже навіть з огляду на наше дослідження, лише 26% молоді з ТОТ вступають саме через освітні центри й мають спрощену систему вступу», – поділилася пані Потапова. Інші ж, додала вона, обирають загальну систему вступу, що «сумно, адже діти витрачають багато ресурсів для участі в загальному конкурсі лише тому, що не знають про можливість ступити через ОЦ».
Та все ж важливішим лишається не так назва та кількість освітніх центрів, як їхня ефективна робота та якість наданих послуг. Таким чином, під час інтерв’ю було визначено, що зберігається доречність розпочинати роботу освітніх центрів не з 1 червня, як це відбувається з 2016 року, а хоча б з 1 березня. «Роздуми стосовно вибору ЗВО зазвичай починаються ближче до лютого-березня ще 11 класу, тому надання консультацій та інформаційна кампанія мають розпочинатися раніше», – зауважила Валентина Потапова.
Зміни в державі щодо політики вступу молоді з ТОТ
Говорячи про зміни в питанні допомоги вступу абітурієнтам з ТОТ, пані Потапова розповіла, що після початку повномасштабного вторгнення для цих дітей з’явилася можливість вступати без приїзду на територію ЗВО – запроваджено дистанційні вступ, складання іспитів та подальше навчання. Вона висловилася стосовно важливості такого кроку у сфері освіти, адже навіть згідно з Аналітичним звітом «Готовність закладів освіти…», 77% молоді з ТОТ як мотивацію до вступу до ЗВО називають «громадянську ідентичність та бажання відчувати себе частиною України».
Проте у 2023 році МОН було видано рекомендації щодо організації виховного процесу в закладах освіти: тоді пропонувався перехід на офлайн навчання. Того часу це сильно вдарило як по тім студентам, котрі виїхали до третіх країн, так і по тій молоді, яка вчилася, перебуваючи в окупації.
«Тому, на нашу думку, все ж потрібно внести певні зміни до нормативно-правових актів, аби ті, хто перебуває на ТОТ, все ж мали можливість продовжувати навчання дистанційно. Ми розуміємо, що є певні складнощі проведення одночасно навчання онлайн та офлайн, бо залежить від технічного оснащення ЗВО… Але ефективність залучення студентів з ТОТ напряму залежить від надання можливості їм хоча б на перших курсах навчатися онлайн. Це пов’язано з безпековими ризиками виїзду з ТОТ», – підсумувала Валентина Потапова.