Як в окупованому Севастополі ділять гроші за проєкт міської електрички
19.12.2024, 12:17
Поділитись
Нереалізований проєкт міської електрички в окупованому Севастополі став приводом для масштабного судового розгляду між двома федеральними установами держави-окупанта. За повідомленнями кримських ЗМІ, інформація про це міститься у матеріалах так званого Арбітражного суду Республіки Крим.
Історія «міської електрички» розпочалася в окупованому Севастополі понад три роки тому. Саме тоді віце-прем’єр держави-окупанта Марат Хуснуллін анонсував створення аналогів Московських центральних діаметрів (МЦД) у низці регіонів країни, включаючи окуповане місто.
«Міська електричка Севастополя матиме два маршрути. Поїзди пустять від залізничного вокзалу до Камишової бухти та до Золотої Балки у Балаклаві. Частина шляху не електрифікована, тому містом курсуватимуть рейкові автобуси РА-3 «Орлан» на дизельній тязі, які випускає завод «Метровагонмаш». Проєкт включено до Федеральної цільової програми розвитку Криму та Севастополя, на його реалізацію передбачено чотири мільярди рублів», – повідомлялося у вересні 2021 року.
Замовника севастопольського проєкту було визначено практично одразу – ним стало так зване ФДУП «Кримська залізниця» (ФДУП «КЗ»). Однак знайти проєктувальника під важливий інфраструктурний об’єкт вдалося лише з третьої спроби.
Першу закупівлю скасували за підсумками наради з Маратом Хуснулліним, що відбулася 4 травня 2021 року. Причиною такого рішення стала необхідність коригування технічного завдання. Другий конкурс так само не призвів до підписання контракту – єдина заявка, що надійшла в ході процедури, була визнана такою, що не відповідає вимогам.
У результаті розробника документації визначили лише з третього разу. У грудні 2021 року контракт на проєктування об’єктів міської електрички уклали з ФДБОУ «Петербурзький державний університет шляхів сполучення Імператора Олександра I» (ФДБОУ ВО «ПДУШС»), колектив якого за будівництво Кримського мосту на той момент уже був нагороджений пам’ятною медаллю.
За початковими умовами договору, укладеного між так званим ФДУП «КЗ» та ФДБОУ ВО «ПДУШС», проєкт міської електрички мали здати ще 2022 року, але навіть 2023-го повний пакет документів усе ще не був готовий.
Порушення зазначених термінів в університеті пояснювали наявністю у межах проєктування низки об’єктів культурної спадщини, а також необхідністю узгодження проєктних рішень із компанією «ВАД», яка на той момент займалася власним проєктом на території Гагарінського району окупованого Севастополя.
«На замовлення департаменту транспорту Севастополя розробляється проєкт об’єкта капітального будівництва – шляхопроводу на вул. Правди, у зв’язку з чим університету додатково необхідно було ув’язати проєктні рішення щодо двох об’єктів капітального будівництва, що стало можливим реалізувати лише у квітні-травні поточного року», – уточнювали представники підрядної організації у 2023 році.
Керівництво установи просило не розривати контракту в односторонньому порядку. Підрядники зазначали, що, незважаючи на обсяг робіт, що збільшився, жодного разу не просили про збільшення вартості контракту, а писали лише про продовження термінів його виконання.
Готовність самого проєкту, за словами представників університету, до травня 2023 року становила 80%. Університет обіцяв передати підсумкову документацію на погодження до кінця червня, аби потім – у липні 2023-го – отримати позитивний висновок Державної експертизи.
Проте «Кримську залізницю», яка наполягала на усуненні всіх наявних зауважень протягом 10 днів, подібні аргументи не влаштували, і вже 24 травня 2023 року на сайті державних закупівель було опубліковано рішення про односторонню відмову від виконання контракту вартістю 130 млн рублів.
На тлі тривалої відсутності новин про міську електричку севастопольці вирішили, що проєкт давно канув у Лету. Однак ключові герої історії не забули про нього досі.
Після розірвання контракту на проєктування міської електрички був судовий процес. Замовники документації – в особі так званої ФДУП «Кримська залізниця» – зажадали від петербурзького університету повернути аванс розміром майже 40 млн рублів, але натомість отримали зустрічну вимогу – виплатити понад 100 млн рублів за роботу, яку підрядник провів над проєктом.
Розглядом справи, яка досі залишалася непоміченою кримськими ЗМІ, вже більше року займається так званий Арбітражний суд Республіки Крим. Наступне засідання відбудеться в окупованому Сімферополі у грудні поточного року. І чи з’явиться в результаті у Севастополі міська електричка і коли, питання незрозуміле.