Дорожнє будівництво траси Донське – Перевальне: загрози населенню, екології, історичним пам'яткам

Дорожнє будівництво траси Донське – Перевальне: загрози населенню, екології, історичним пам'яткам

28.10.2024, 10:14
Карта будівництва нової траси Донське – Перевальне

 

У серпні 2024 року з’явилась інформація, що в жовтні з випередженням графіка завершиться будівництво першого етапу траси Донське – Перевальне (південно-східний обхід Сімферополя). Про це кримським журналістам повідомив генеральний директор компанії-підрядника (АТ «ВАД») Валерій Абрамов.

«У жовтні здаватиметься перший етап південно-східного обходу Сімферополя. Наступного року – обхід Алушти, зараз починається (будівництво) першого етапу обходу Алушти: йде робота замовника з викупу земель, археологія, розмінування і потім, потихеньку, як з’являтиметься фінансування, прискорюватимемося. Сподіваємося, що в 2027 році з «Тавриди» (траси «Таврида», – авт.) з обходом Алушти на Ялту люди доїжджатимуть хвилин за 40 всього лише, а не за 2,5 години. А далі побачимо», – повідомив Абрамов.

Будівництво дороги Донське – Перевальне

 

Як відомо, траса Донське – Перевальне з’єднає трасу «Таврида» з дорогою на Алушту. Її протяжність становитиме 25,2 кілометра, а ціна двох контрактів на її будівництво перевищує 31 млрд рублів. Перший етап проходить від «Тавриди» в районі Донського до межі з селом Зарічне, його довжина становить 15,8 кілометра. Протяжність другого етапу становить близько 9,4 кілометра, він починається на межі селища Зарічне і закінчується на виїзді з селища Перевальне, його будівництво коштуватиме 15,1 млрд руб. Будівництво другого етапу має бути завершено у 2025 році.

Раніше експертиза схвалила проєкт реконструкції ділянки траси Сімферополь – Алушта від Перевального. Згідно з проєктом, на ділянці 16,1 кілометра необхідно побудувати транспортну розв’язку, шість мостів і шляхопроводів, чотири підземні пішохідні переходи. Наразі укладено контракт на проведення підготовчих робіт за 1,2 млрд рублів.

Будівництво дороги Донське – Превальне

 

Другий етап робіт на трасі передбачає будівництво об’їзної дороги Алушти – до шоссе на Ялту. Його довжина становить 7,8 кілометра. Ці роботи вже ведуться, підрядником також визначено компанію «ВАД», ціна контракту становить 22,4 млрд рублів. Роботи мають бути завершені до грудня 2026 року.

За словами місцевих «керманичів», будівництво автомобільної дороги в обхід Сімферополя на ділянці Донське – Перевальне можна без перебільшення назвати одним із наймасштабніших і стратегічно важливих дорожніх об’єктів, які зараз реалізуються в Криму. Він буде реалізований із застосуванням новітніх дорожніх та інженерних технологій, а також актуальних технологічних рішень, оскільки будівництво даної дороги передбачає інтегрування в дорожній об’єкт, що діє. Проте, незважаючи на всі «переваги» спорудження даного об’єкта, не обійшлося без скандалів, зокрема проти деяких варіантів проходження траси виступили місцеві мешканці.

Будівництво дороги Донське – Перевальне

 

Хроніка подій

У серпні 2019 р. «владою» окупованого півострова було оголошено, що проблему доступності курортів Південного берега Криму буде знято після реконструкції Ялтинської траси за 103 млрд рублів.

У липні 2020 р. повідомили, що дорогу на Південний берег Криму реконструюють уже за 136 млрд рублів.

У серпні 2020 р. розпочали планування території для обходу Сімферополя у бік Південного берега Криму.

Спочатку розраховувалося, що загальна довжина нової об’їзної Сімферополя становитиме 25,2 км, вона з’єднає трасу «Таврида» в районі села Донського з дорогою через Алушту на Ялту за селищем Перевальним.

Три варіанти траси Донське – Перевальне

 

У листопаді 2020 р. було обрано трасу об’їзної дороги від «Тавриди» до Південного берега Криму.

У листопаді 2020 р. АТ «ВАД» було визначено єдиним виконавцем за державним контрактом, предметом якого є виконання проєктно-вишукувальних робіт за об’єктом «Будівництво автомобільної дороги в обхід Сімферополя на ділянці Донське – Перевальне», з ціною контракту 1 624 540 000 рублів, згідно з яким роботи мають бути виконані до 31 грудня 2022 року.

Попередньо вартість будівництва дороги довжиною 25,2 км оцінювалася в 32 млрд рублів, які передбачалося виділити в рамках «федеральної цільової програми розвитку РК і Севастополя» (з 01.01.2022 ФЦП замінена держпрограмою). Зокрема, 2022 року на дорогу планувалося витратити 6,3 мільярда.

Трасу обходу було заплановано здати в експлуатацію у 2024 році.

У листопаді 2021 р. затверджено маршрут будівництва південно-східного обходу Сімферополя. Було оголошено, що до зони знесення при будівництві потраплять близько 60 будинків і 180 ділянок села Зарічного, у червні 2022 р. розпорядженням так званої Ради міністрів окупованого Криму затверджено вилучення 50 земельних ділянок загальною площею 28,9 га у селах Мазанка, Трудове та Іванівка.

На початку лютого 2022 р. Головдержекспертиза Росії схвалила проєкт першого етапу будівництва південно-східного обходу Сімферополя.

У квітні 2022 р. проєкт будівництва другого етапу траси Донське – Перевальне передано на експертизу.

У 2022 році на будівництво першого та другого етапу південно-східного обходу Сімферополя дороги Донське – Перевальне укладено два контракти на загальну суму 31 млрд руб., у 2023 році вартість будівництва траси зросла до 35 млрд руб.

Замовником будівництва є так звана ДКУ РК «Служба автомобільних доріг Республіки Крим». Підрядник – АТ «ВАД». У рейтингу так званого Золотого фонду будівельного Криму за підсумками 2020, 2021 та 2022 р. АТ «ВАД» має найвищий рівень надійності.

Траса – проєкт

 

Перший контракт

Контракт на будівництво автомобільної дороги в обхід м. Сімферополя на ділянці Донське – Перевальне. 1 етап. км 0+000 – км 15+800 укладено 13.05.2022 р. з терміном виконання 30.12.2024 р. за ціною 15 973 246 929,02 руб. Розмір авансу 90%, що становить 14 375 922 236,12 руб.

У серпні 2023 р. ціна контракту підвищена до 17 214 368 215,40 руб., термін виконання продовжено до 30.12.2025 р., розмір авансу збільшено до 15 492 931 393,86 руб.

У січні 2024 р. термін виконання знову скорочено до 30.12.2024.

За даними порталу держзакупівель:

– на 21.09.2023 р. виконано – 10 461 051 597,65 руб., оплачено – 12 850 358 000,64 руб.

– на 12.02.2024 р. виконано – 13 442 418 887,12 руб., оплачено – 15 522 127 122,80 руб.

Археологічні роботи під час будівництва нової траси Донське – Перевальне

 

Другий контракт

Контракт на будівництво автомобільної дороги в обхід м. Сімферополя на ділянці Донське – Перевальне. 2 етап. км 15+800 – км 25+150 укладено 16.11.2022 р. з терміном виконання 30.12.2025 р. за ціною 15 142 248 010,00 руб. Розмір авансу 90%, що становить 13 628 023 209,00 руб.

За даними порталу держзакупівель:

– на 21.09.2023 р. виконано – 3 522 240 031,81 руб., оплачено – 6 033 259 822,59 руб.

– на 12.02.2024 р. виконано – 5 658 308 202,54 руб., оплачено – 7 464 316 498,10 руб.

У жовтні 2022 р. з’явилася інформація, що будівництво південно-східного обходу Сімферополя Донське – Перевальне перенесено на 2026-2027 роки, проте, за даними порталу держзакупівель, виконання будівельно-монтажних робіт на об’єктах йшло повним ходом.

Міноборони РФ встало на шляху кримських садоводів

У листопаді 2020 року відбулися громадські слухання щодо будівництва об’їзної траси. На той момент так званий уряд окупованого Криму розглядав кілька варіантів будівництва дороги.

За першим варіантом траса мала пройти прямо через село Зарічне за 130 метрів від Аянського водосховища. Однак жителі Добрівської долини звернулися до влади з проханням не розглядати варіант проходження траси біля Аянського водосховища та опрацювати варіант із найменшою шкодою для населення та екології.

Побоювання були і екологічного плану, і практичного. Останнє стосувалося тих, чиї будинки потрапляли під знесення. До того ж жителі Зарічного не хотіли миритися з тим, що на зміну сільській тиші та свіжому повітрю прийдуть звуки авто, що проїжджатимуть повз, і запах вихлопних газів. Тому владі запропонували розглянути альтернативи, включаючи можливість прокласти шлях по землях військового полігону, який діяв ще з часів СРСР. Цей варіант передбачав, що дорога огинає військовий полігон і перетинає чинну трасу в районі зупинки Перевальне-1, далі проходить через садове товариство «Джерельце» і вливається в чинну трасу в районі лісництва. Але Міноборони держави-окупанта не схвалила цю пропозицію.

Археологічкі розкопки під час будівництва нової дороги

 

На громадські слухання було винесено другий варіант будівництва дороги: вона пройде вздовж земель Міноборони, далі перетне Ялтинську трасу в селі Перевальне та пройде вздовж річки Ангара з виходом на чинну дорогу за межами села Перевальне. За цей варіант проголосувала більшість присутніх.

У результаті в листопаді 2021-го, після тривалих перипетій, зупинилися на варіанті, що критикувався раніше, який передбачає будівництво магістралі Донське – Перевальне вздовж Аянського водосховища. Більшість місцевих жителів виступили проти трасування за сотні метрів від водойми, яка з кінця 1920-х використовується для потреб Сімферополя.

Також стало відомо, що до зони знесення при будівництві траси потраплять близько 60 будинків і 180 ділянок села Зарічне. Загалом до зони будівництва дороги потрапляють 377 земельних ділянок сіл Мазанка, Добре, Трудове, Зарічне.

«Глава Криму» Сергій Аксьонов запевнив, що майнові питання, пов’язані із вилученням земельних ділянок для будівництва траси, будуть вирішені у тісній взаємодії з місцевими мешканцями. «Розуміємо, що для кожної людини переїзд із власного житла – це колосальний стрес, саме тому вже наступного тижня відбудеться зустріч, в рамках якої будуть обговорені всі ключові питання, зокрема стосовно справедливої ​​оцінки ділянок домоволодінь, які потрапили до зони знесення. Приношу мешканцям села вибачення та гарантую, що нами буде вжито всіх заходів, щоб якість їхнього життя не постраждала», – заявив тоді Аксьонов. «Влада» пообіцяла кримчанам, у яких вилучатимуться земельні ділянки, що їм будуть запропоновані або альтернативні ділянки, або викуп землі за ринковою вартістю.

За словами Аксьонова, у рамках реалізації проєкту також буде проведено великий комплекс робіт з прокладання каналізації, будівництва доріг та соціальної інфраструктури Зарічного.

Думка екологів

Щодо Аянського водосховища ініціатори проєкту наголошували, що в безпосередній близькості до водойми жодних робіт, які могли б нашкодити об’єкту, не проводитиметься.

З іншого боку, про можливі ризики говорять експерти. Так, російський учений, гідролог, член-кореспондент РАН Віктор Данилов-Данільян, який колись очолював Міністерство охорони навколишнього середовища та природних ресурсів РФ, виступив категорично проти будівництва дороги біля водосховища, яке він назвав унікальним.

На його думку, траса вплине на екосистему даного об’єкта і вода в ньому з часом стане непридатною до вживання. Загалом ініціатива у затвердженому варіанті викликала неоднозначну реакцію як серед мешканців півострова, так і серед профільних експертів.

Курган на шляху зони будівництва

 

Археологічні знахідки

У 2022 році «Кримська новобудівна експедиція ІА РАН» на замовлення АТ «ВАД» завершила так звані рятувальні археологічні розкопки курганної групи неподалік Сімферополя, яка потрапила в зону будівництва дороги в обхід Сімферополя на ділянці Донське – Перевальне.

«Експедиція» Інституту досліджувала курган ІV століття до н.е. з похованням знатної скіфської сім’ї, у якому було виявлено похоронний інвентар, зокрема, золоті нашивки із зображенням крокуючих грифонів та луноликих личин.

Знайдений під час розкопок “Крокуючий грифон”

 

За словами «керівника» розкопок, наукового співробітника відділу скіфо-сарматської археології Інституту археології РАН Ірини Рукавишнікової, вдалося дослідити археологічно непотривожений комплекс, що для скіфських курганів – велика рідкість: більшість підкурганних склепів скіфської епохи грабували і в давнину, і в Новий час. Складна архітектура комплексу та яскраві знахідки говорять про те, що тут була усипальниця родини знатного скіфа.

Під курганом заввишки 2,5 метра і діаметром 50 метрів археологи відкрили кам’яну опорну стіну, що збереглася. У центрі кургану була основна похоронна споруда – кам’яний склеп. Стіни розширювалися вгору і були викладені з плит, склеп перекритий колодами та дошками, на які покладені кам’яні плити. Вхід у камеру склепу – у південній частині, до нього вів довгий коридор, закладений після поховання камінням. Усередині склепу під перекриттям, що провалилося, в північній частині археологи виявили колективне поховання, де в різний час було поховано шестеро людей.

Поруч із одним із черепів знайдено дві нашивки із зображеннями крокуючих грифонів. У південній частині склепу археологи біля ще одного похованого виявили золоті сережки та нашивки чотирьох типів, якими колись був розшитий одяг. Також у склепі знайдено бронзові наконечники стріл, наконечник із підтоком від залізного списа.

Склеп і крепида (опорна стіна навколо кургану)

 

Антропологічна колекція була передана для досліджень, результатом яких, за словами учасників «археологічних розкопок», стануть дані про стать, вік похованих, ступінь їх спорідненості та стан здоров’я на момент смерті. Не виключено, що в похованні могли бути як родичі, так і люди, які виросли в інших регіонах. Де в результаті опиняться всі знайдені артефакти – у місцевих музеях чи на «материку», достеменно не відомо.

Другий етап складніший, ніж перший

Більше половини обсягу робіт у рамках другого етапу будівництва об’їзної дороги Донське – Перевальне у Криму вже здійснено. Про це на початку жовтня цього року повідомила «Служба автомобільних доріг Криму».

«Протяжність ділянки будівництва 9,368 км. В рамках об’єкта ведуться роботи з будівництва чотирьох штучних споруд, транспортної розв’язки, трьох перетинів у різних рівнях, влаштування 22 водопропускних труб. Будівельна готовність – 58%», – йдеться в повідомленні.

Наразі шляховики продовжують влаштовувати інженерні мережі, виїмки та насипи земляного полотна, зводити штучні споруди. Всього на об’єкті вартістю 15,2 млрд рублів задіяно близько 200 робітників і близько 110 одиниць техніки.

Проте, за словами будівельників, другий етап складніший, ніж перший. Тут будівельники стикаються і зі скелястим ґрунтом кримського передгір’я, і з водоохоронною зоною Аянського водосховища, і з щільною забудовою, де знайдені невраховані комунікації. Крім того, для будівництва другого етапу траси у жителів села Зарічного необхідно вилучити ще понад сто ділянок.

Як заявлено, будівництво другого етапу має завершитися в жовтні 2025 року.

Що стосується завершення будівництва першого етапу в жовтні цього року, як про це заявлялося місцевою «владою», то на кінець місяця, на момент написання матеріалу, жодних новин про здачу об’єкта не з’являлося.

Будівництво траси

Бум будівництва нових доріг триває на окупованому півострові з 2017 року. Для цього підконтрольна Росії місцева влада вилучає у кримчан тисячі земельних ділянок. Крім того, внаслідок будівництва значної шкоди зазнає й кримська екосистема.

За словами екологів, унаслідок активного дорожнього будівництва окупований півострів може перетворитися на пустелю, адже під загрозою передусім опинився кримський ліс. Заради нових доріг знищуються сотні тисяч дерев і кущів, а разом з ними може зникнути ціла екосистема з птахами та дрібною звіриною. Усе це з часом обернеться значними втратами для екології окупованого Криму.

Місцеві екологічні організації не звертають уваги на те, що відбувається з кримською природою, адже активно «підгодовуються» бюджетними коштами.

На даний момент дорожньо-будівельний бум не вщухає, ба більше, він розростається, оскільки мільярди рублів, які держава-окупант щедро виділяє на ці цілі, дуже гріють руки місцевим «керманичам».

Євгенія БОРИСЮК, оглядачка для “ГолосКриму”

Фото з відкритих джерел

311 views

Усі статті

Розгорнути більше...