
Чому росія вкладає мільярди у залізничну інфраструктуру на окупованих українських територіях?
Залізничний маршрут в Криму через окуповані території Донбасу. Фото з відкритих джерелЗалізничний транспорт є найефективнішим видом транспорту для держави-окупанта з огляду на низку переваг: можливість доставки вантажів і пасажирів за будь-яких кліматичних умов, можливість провозити багатотонні вантажі, регулярність перевезень тощо. Особливо гостро потреба у перевезенні залізницею багатотонних вантажів, а саме – військової техніки та озброєння, постала після початку повномасштабного вторгнення в Україну в лютому 2022 року.
Тож на розвиток залізничної інфраструктури окупованих територій АР Крим, Донецької та Луганської областей України Росія витрачає мільярди рублів. Ще однією причиною пильної уваги до цієї галузі є доставка якомога більшої кількості росіян, зокрема з найвіддаленіших районів країни, чи то для так званого відпочинку, чи то для переселення в окуповані Крим і на Донбас. У цьому матеріалі, спираючись на офіційні окупаційні джерела, спробуємо проаналізувати, які зміни відбулися в залізничній галузі окупованих українських територій, які проєкти задля цього реалізуються та які результати цих мегапроєктів.
Цільова програма «Забезпечення
доступності послуг залізничного транспорту»
Як
зазначається на офіційному сайті Федерального агентства залізничного транспорту
держави-окупанта, відомча цільова програма «Забезпечення доступності послуг
залізничного транспорту» (далі – відомча цільова програма) спрямована на
досягнення цілей та вирішення завдань державної програми Російської Федерації
«Розвиток транспортної системи» (далі – державна програма).
Метою
відомчої цільової програми визначено забезпечення транспортної рухливості
населення залізничним транспортом до 971,0 пас.-км на 1 мешканця у 2024 році.
Забезпечення транспортної рухливості населення на залізничному транспорті
досягається з допомогою доступності якісних послуг залізничного транспорту.
Завданнями,
що дозволяють досягти мети, є:
– забезпечення перевезення пасажирів у далекому прямуванні у
регульованому сегменті;
– забезпечення транспортної роботи у приміському залізничному
сполученні;
– забезпечення функціонування ФДУП «Кримська залізниця» для
підвищення доступності послуг залізничного транспорту на Кримському півострові.
Згідно
з даною програмою, надання субсидій на компенсацію втрат у доходах перевізників
у далекому прямуванні дозволить забезпечити географічну доступність пасажирам,
пов'язаність територій країни та соціальну захищеність учнів, зокрема у літній
період на території так званої Республіки Крим та міста «федерального значення»
Севастополя.
Крім
того, у програмі стверджується, що надання субсидій на компенсацію втрат у
доходах перевізників під час здійснення сімейних поїздок залізничним
транспортом сприяє підвищенню конкурентоспроможності внутрішнього туристичного
продукту.
Стійке
та якісне здійснення перевезень пасажирів залізничним транспортом у приміському
сполученні, на думку авторів проєкту, забезпечує трудову міграцію населення, сприяє
розвитку ринку праці та надає позитивний мультиплікативний ефект на економіку
країни. Заходи державної підтримки приміського комплексу на довгостроковий
період сприяють формуванню умов для забезпечення беззбиткової діяльності
власника інфраструктури залізничного транспорту загального користування та
перевізників пасажирів у приміському сполученні, а також формуванню стійких та
ефективних зв'язків між усіма учасниками ринку приміських перевезень і суміжних
галузей.
Надання
субсидій на компенсацію втрат у доходах, які виникають у зв'язку з державним
регулюванням тарифів на послуги інфраструктури, що надаються при перевезенні
пасажирів залізничним транспортом у приміському сполученні, є стабілізуючим
фактором функціонування ринку приміських залізничних перевезень,
фінансово-економічної ефективності операційної діяльності перевізників і
забезпечення усталеності у суміжних галузях економіки.
В
рамках цієї відомчої цільової програми здійснюється реалізація заходів
соціальної підтримки окремих категорій громадян з безкоштовного проїзду на
залізничному транспорті приміського сполучення.
Для
неприпустимості уповільнення руху товару та збільшення транспортомісткості
економіки Кримського півострова, доступності якісних транспортних послуг для
забезпечення транспортної рухливості населення та комплексної безпеки,
стійкості транспортної системи Кримського півострова передбачено субсидії ФДУП
«Кримська залізниця».
Згідно з програмою, успішна реалізація відомчої цільової програми забезпечить ефективне виконання та своєчасне досягнення запланованих результатів державної програми.
Діяльність так званого ФДУП «Кримська
залізниця» після окупації
Територіальним
попередником сучасної Кримської залізниці була Кримська дирекція Придніпровської
залізниці. 11 березня 2014 року адміністративну будівлю дирекції було захоплено
загонами «самооборони Криму», а 15 березня Рада міністрів АР Крим підпорядкувала
її собі. Після окупації півострова Росією «влада» Криму вирішила утворити Державне
підприємство «Кримська залізниця».
У
2014 році так званим розпорядженням
«Ради міністрів Республіки Крим» від 23.12.2014 № 1457-р було створено
«Державне унітарне підприємство Республіки Крим «Кримська залізниця» шляхом
перетворення Державного підприємства «Кримська залізниця».
Після
цього, у 2015 році, розпорядженням Уряду Російської Федерації від 29.12.2015
№ 2729-р «Державне унітарне підприємство Республіки Крим «Кримська
залізниця» передано як майновий комплекс у федеральну власність і віднесено до
відання Федерального агентства залізничного транспорту.
У
2016 році наказом Федерального агентства залізничного транспорту від 14.01.2016
№ 14 «Державне унітарне підприємство Республіки Крим «Кримська залізниця»
перейменовано на ФДУП «Кримська залізниця».
Основною
метою діяльності, як зазначено на офіційному сайті підприємства, є забезпечення
потреб держави, юридичних та фізичних осіб у залізничних перевезеннях, роботах
та послугах, що здійснюються (надаються) Кримською залізницею.
Крім
того, зазначається, що підприємство забезпечує організацію робіт із проєктування
та будівництва, здійснює управління зазначеними роботами.
Розгорнута
довжина залізничних колій Кримської залізниці становить 1 388,6 км, з них
електрифіковано на постійному струмі – 589,6 км, експлуатаційна довжина
становить 664,6 км, з них електрифікованих – 260,6 км. Протяжність
ділянок, обладнаних автоблокуванням, становить – 594,6 км від експлуатаційної
довжини, напівавтоматичним блокуванням 65,1 км та електрожезловою системою 4,9
км.
На сьогодні, за даними сайту, діяльність підприємства забезпечує 7 424 особи.
Основні «досягнення» Кримської
залізниці
За
даними підконтрольного окупантам підприємства, у період 2016–2020 років так
званим ФДУП «Кримська залізниця» проведено ремонт верхньої будови колії
протяжністю 375,383 км, за період 2021 року – 30,525 км, та здійснено заміну
163 комплектів стрілочних переведень.
Проведення
колійних робіт дозволило встановити швидкість руху пасажирських потягів на
головному ході ділянки Керч – Джанкой – Євпаторія, Джанкой – Сімферополь –
Севастополь:
– до 120 км/год на ділянці завдовжки 193,2 кілометра колії;
– до 100 км/год завдовжки 130,61 кілометр шляху;
– до 80 км/год завдовжки 23,1 кілометра колії.
За
інформацією підприємства, реалізовано проєкт щодо заміни мідних кабелів зв'язку
волоконно-оптичним кабелем на ділянці Крим – Джанкой – Севастополь (505 км).
Реалізація даного проєкту дозволила забезпечити стійкий та безперебійний
оперативно-технологічний зв'язок, підключити інформаційні системи так званої ФДУП
«Кримська залізниця» до інформаційних систем залізничного комплексу Російської
Федерації.
Для
забезпечення пасажирських і вантажних перевезень, зокрема за умов прямого
залізничного сполучення через Кримський міст, у період 2019–2020 рр. отримано
41 одиницю нового рухомого складу:
– електровоз ПЛ-10 (для пасажирського та вантажного руху) –
10 одиниць;
– тепловоз ТЕП70БС (для пасажирського руху) – 15 одиниць;
– електропоїзд ЕП2Д у шестивагонному виконанні – 7 одиниць;
– рейковий автобус РА3 у дво- та тривагонному виконанні – 9
одиниць.
Також
отримано 166 пасажирських вагонів, що відповідають усім сучасним вимогам, які
включені до пасажирських потягів далекого прямування.
У
результаті, за інформацією підконтрольного окупантам підприємства,
інфраструктурний комплекс Кримської залізниці погоджено з вимогами Правил
технічної експлуатації залізниць Російської Федерації та забезпечено повну
інтеграцію підприємства в транспортну систему Росії.
Крім
того, як зазначається на офіційному сайті підприємства, на Кримській залізниці
розпочато роботу з реконструкції та капітального ремонту пасажирських
облаштувань на залізничних станціях та зупинних пунктах.
Так,
у 2020 році відремонтовано три пасажирські платформи із вокзальними
комплексами. У 2021 році для забезпечення комфортності та безпеки пасажирів
було заплановано роботи щодо 13 пасажирських платформ та 7 будівель
пасажирського комплексу.
З
2016 року ведеться активна робота щодо так званого приведення пасажирських
облаштувань до сучасних вимог держави-окупанта. Відремонтовано вокзали у містах
Севастополь, Сімферополь, Владиславівка, Бахчисарай, Джанкой, Євпаторія-Курорт.
У
грудні 2020 року після капітального ремонту було відкрито пасажирські платформи
на станціях Червонофлотська та Азовська. У 2021 році відкрито станцію
Прибережна, зупинні пункти 95 км, 53 км, 87 км.
Для забезпечення пасажирських і вантажних перевезень, зокрема в умовах прямого залізничного сполучення через Кримський міст, у період 2019–2020 рр. отримано новий рухомий склад у кількості 41 одиниці. За період 2017–2018 рр. на так званому ФДУП «Кримська залізниця» проведено реновацію 34 пасажирських вагонів.
6 інвестиційних проєктів щодо
розвитку залізничного транспорту так званої Республіки Крим
За
даними підконтрольного окупантам підприємства, Кримська залізниця бере участь у
реалізації заходів так званої Федеральної цільової програми
«Соціально-економічний розвиток Республіки Крим та м. Севастополя до 2025
року», зокрема за 6 новими інвестиційними проєктами:
– організація руху «міської електрички» у м. Севастополі з
використанням рейкових автобусів РА-3 та організацією нових зупинних пунктів на
маршрутах Севастополь-Пасажирський – Комишова Бухта, Севастополь-Пасажирський –
Золота Балка (період реалізації – 2022–2025 роки) (про стан «виконання» цього
проєкту ми нещодавно писали, – авт.);
– будівництво одноколійної електрифікованої ділянки від
міжнародного аеропорту Сімферополь до наявної інфраструктури Кримської
залізниці з організацією приміського сполучення (період реалізації 2022–2025
років) (проєкт досі не розпочато, – авт.);
– залізничний обхід Інкерманського Свято-Климентівського монастиря
(період реалізації 2022–2023 роки) (проєкт досі не розпочато, – авт.);
– будівництво двоколійних вставок на ділянці Владиславівка –
Сім Колодязів (період реалізації 2022–2025 років);
– обладнання залізничних переїздів пристроями запобігання
проїзду автомобілів під час проходження потяга та відеоспостереженням на
перегоні Інкерман-1 – Севастополь та станції Азовська (період реалізації 2021–2023
роки);
– реконструкція 25 пасажирських платформ (період реалізації 2021–2025 років).
Підсумки роботи Кримської залізниці за 2024 рік
26
грудня минулого року так зване ФДУП «Кримська залізниця» підбило підсумки
роботи у 2024 році на засіданні Техніко-технологічної ради підприємства.
Присутній
на заході заступник міністра транспорту держави-окупанта Олексій Шило зазначив,
що 2024 рік виявився продуктивним для Кримської залізниці, і подякував за
роботу всім співробітникам підприємства.
«Саме
завдяки вам сьогодні пасажири з усієї країни мають змогу приїхати до вас у
гості, є можливість забезпечувати підприємства Криму вантажоперевезеннями», –
підкреслив чиновник.
Керівник
Федерального агентства залізничного транспорту Олександр Сахаров, своєю чергою,
зазначив, що Кримська залізниця «виконує особливо важливу економічну та
соціальну роль для Республіки Крим, Севастополя та нашої країни загалом,
особливо в умовах СВО, зовнішнього санкційного тиску, закритого авіасполучення,
а також низки обмежень щодо перевезення вантажів».
«На
2025 рік ми ставимо перед собою і вами не менш значущі та масштабні завдання.
Буде продовжено роботу щодо забезпечення збалансованості бюджету підприємства,
що дозволить забезпечити капітальний ремонт інфраструктури, оновлення тягового
рухомого складу, а також виконати заходи щодо транспортної безпеки», – зазначив
глава відомства.
Генеральний
директор ФГУП «Кримська залізниця» Михайло Гончаров зазначив, що у 2024 році
підприємство працювало у складних умовах обмеження руху Кримським мостом і
припинення поромного сполучення з серпня до листопада минулого року внаслідок «актів
незаконного втручання в роботу транспорту.
Проте,
незважаючи на ці «перешкоди», за його словами, «другий рік поспіль Кримська
залізниця досягає рекордних значень пасажирообігу та кількість перевезених
пасажирів у далекому та приміському сполученні».
Так,
заявив М. Гончаров, пасажирообіг Кримської залізниці зріс на 12,2% до рівня
2023 року і склав 1 445,8 млн пас.-км. У 2024 році мережею Кримської залізниці
було перевезено 11 млн пасажирів, що на 0,8 млн пасажирів більше, ніж у 2023
році. З них у далекому прямуванні – 4,1 млн осіб (зростання щодо 2023 р. –
14%), у приміському – 6,7 млн осіб.
Зростання
показників пов'язане зі збільшенням маршрутної мережі та призначенням нових
потягів. У 2024 році додано потяги сполученням Сімферополь – Нижній Новгород. З
введенням нового графіка у 2025 році планується додати ще один маршрут:
Сімферополь – Ростов та Сімферополь – Владикавказ.
Вантажообіг
Кримської залізниці, за словами «керівника» підприємства, досяг 1 477 т/км, що
вище за бюджетний план на 3%. За 2024 рік Кримською залізницею перевезено 5 млн
тонн вантажів, що склало 109% до бюджетного плану та 84% до рівня 2023 року.
А у
2023 році, за інформацією «керівників» Кримської залізниці, обсяг перевезень
вантажів порівняно з 2022 роком збільшився на 46%, пасажирів – на 23%.
У 2022 році, за їхніми даними, Кримською залізницею перевезено близько 8 млн пасажирів, у 2021 році – близько 6 млн.
«Залізниці Новоросії» – новий проєкт окупантів
Так
зване ФДУП «Залізниці Новоросії» – компанія держави-окупанта, створена для
об'єднання управління залізницями в частинах Донецької та Луганської областей
України, окупованих Росією з 2014 року, із залізницями на частинах Запорізької
та Херсонської областей України, окупованих Росією у 2022 році.
Компанія
була створена на підставі розпорядження Уряду РФ від 29 травня 2023
№ 1404-р. Їй було передано майно підприємств «Донецька залізниця»,
«Луганська залізниця», «Херсонська залізниця», «Мелітопольська залізниця» та
концерну «Залізниці Донбасу».
Компанія
належить «Російській залізниці», вона підпорядковується Федеральному агентству
залізничного транспорту. Головний офіс розташовано в окупованому Донецьку.
Як
стверджують окупанти, об'єднання залізничних підприємств дозволить їм збудувати
єдину логістику в чотирьох «нових регіонах», оновити парк вагонів та
локомотивів, а також створити єдину систему управління процесом перевезень.
Основні завдання «Залізниць Новоросії» – забезпечення потреб у вантажних та
пасажирських залізничних перевезеннях та поетапне виведення підприємства на
беззбитковий рівень.
До
нової структури входять три філії: Донецька, Луганська та
Мелітопольсько-Херсонська.
До
окупованих Росією регіонів України у 2022 році було передано 30 локомотивів. У
2023 році – 23 локомотиви та 11 складів електропоїздів для приміського сполучення.
Міністр
транспорту держави-окупанта Віталій Савельєв у 2023 році зазначав: «Загалом
завдання щодо забезпечення ми зараз вирішуємо, гроші у нас є. У 2022 році ми
витратили 53 млрд руб., у 2023-му у нас практично 75 млрд руб. І приблизно в
такому ж обсязі ми плануємо виконувати роботи в 2024–2025 роках».
За
даними «Комерсант», в 2024 році компанія отримала з бюджету Росії 6,7 млрд руб.
на покриття збитків. За рахунок цих коштів планувалося забезпечити перевезення
гарантованої вантажної бази у 7,4 млн тонн продукції гірничодобувної та
металургійної промисловості. Це у 25 разів менше порівняно з обсягами
перевезень 2012 року.
Крім того, на окупованих територіях проводяться роботи з відновлення мережі залізниць. Так, у 2023 році на території присутності так званої ФДУП «Залізниці Новоросії» було виконано капітальний ремонт залізничних колій загальною довжиною близько 60 км.
Залізничні мегапроєкти на майбутнє
Віце-прем'єр
держави-окупанта Марат Хуснуллін виступив з ініціативою опрацювати проєкт
залізничної інфраструктури, яка зв'яже вантажним і пасажирським сполученням
Крим та центральну частину РФ через так звані нові регіони. З таким проханням
він звернувся до очільника держави-окупанта під час наради на тему розвитку
Криму та міста Севастополя.
Вартість
цього мегапроєкту може становити 90–160 мільярдів рублів, адже, на думку деяких
експертів, організація залізничного сполучення між Кримом і центральною
частиною РФ через «нові регіони» вимагатиме відновлення деяких ділянок і
будівництва кількох сполучних гілок.
За їхніми словами, вихід із Криму забезпечується через напрямок Джанкой та Новоолексіївка до Запорізької області. Далі через «Залізниці Новоросії». Там доведеться відновлювати деякі ділянки, а також зводити кілька сполучних гілок. Цих витрат зазнають у рамках інвестиційної програми «Залізниці Новоросії» та «Кримська залізниця». Причому перші, на думку експертів, зазнають великих витрат.
З
огляду на закрите авіасполучення з окупованим Кримом і Донбасом Росія вимушена
розвивати залізничне сполучення, вкладаючи мільярди рублів в оновлення
залізничної інфраструктури. Адже залізниця – це зараз єдиний можливий швидкий
спосіб доставки вантажів військового призначення і самих військових-окупантів
через окуповані півострів і Донбас.
Крім
того, впровадженням і реалізацією різного роду федеральних проєктів
держава-окупант намагається створити картинку безпечного відпочинку в
окупованому Криму, насамперед, для внутрішнього споживача. Певною мірою їй це
вдається, адже, незважаючи на бойові дії, які відбуваються неподалік від
півострова, росіяни таки їдуть до Криму. Звісно, цифри пасажиропотоку, які
подають у своїх звітах чиновники, дещо завищені. Проте факт залишається фактом
– Кримська залізниця продовжує доставляти через Кримський міст військові
вантажі, військових держави-окупанта та росіян-туристів. І припинити цей процес
зможе лише Україна…
Євгенія БОРИСЮК