
Судова тяганина навколо залізниці біля Інкерманського монастиря
Проєкт залізничного обходу Свято-Климентівського монастиря під окупованим Севастополем мали закінчити приблизно півтора року тому, а розпочати будівництво об'єкта планувалося в 2024 році. Але щось пішло не так…
Початковий проєкт залізничного обходу Інкерманського монастиря має цікаву судову історію. Вона полягає в тому, що «Кримська залізниця» хоче через суд стягнути з компанії-підрядника гроші за невідповідну техзавданню документацію, підписану їхнім співробітником, як випливає з рішення окупаційного суду, «заднім числом». Подробиці справи викладено у рішенні «Арбітражного суду Центрального округу», що стало нещодавно відомо підконтрольним окупантам кримським ЗМІ.
Як відомо, для нової залізничної гілки в обхід Інкерманського монастиря у першому варіанті проєкта передбачалося пробити тунелі крізь печерні монастирі Загайтанської скелі, при цьому пожертвувавши стадіоном і приватними будинками севастопольців. У другій версії передбачалося будівництво нової залізничної колії через тунель, спроєктований у скелі.
Неймовірно, але факт: повторний контракт з московською фірмою уклали одразу після того, як було виявлено численні порушення при розробці першого варіанту проєктної документації.
Так, експертиза показала, що проєкт не відповідає ані результатам інженерних досліджень, ані завданню на проєктування, ані вимогам технічних регламентів. Також у негативному висновку так званого ФАУ «Головдержекспертиза» зазначено, що недостовірно було визначено кошторисну вартість об'єкта.
Отримавши такий висновок, «Кримська залізниця» зажадала від підрядника усунути зауваження, внести до проєктної документації коригування та уточнити трасування, проте фірма повідомила про «неможливість виконання робіт із коригування ухвалених проєктних рішень у рамках укладеного договору».
Виявилося, що рішення прокласти залізницю саме в цій трасі компанія-підрядник ухвалила, як зазначає суд, «на свій страх і ризик». Такий варіант у так званому ФДУП «Кримська залізниця» справді розглядали, але з умовою: рішення про подальше проєктування може бути ухвалено лише на підставі результатів інженерних досліджень.
«Однак за результатами проведених досліджень будь-яких висновків про можливість прийняття даного варіанту траси для проєктування від ТОВ «Транспроєкт» не надходило, внаслідок чого рішення про продовження проєктних робіт за першим варіантом пролягання траси було ухвалено відповідачем самостійно», – зазначено у тексті судового документа.
В експертизу непридатний проєкт потрапив за дуже дивних обставин. Як зазначено в судових матеріалах, коли підрядник повідомив про те, що документація готова та направлена замовнику в електронному вигляді, листа цього в «Кримській залізниці» не отримали, як не отримали й доопрацьовані звіти про виконання інженерних досліджень.
Через деякий час «заступник головного інженера» так званого ФДУП «Кримська залізниця» підписав акт виконаних робіт, відповідно до якого фірма «Транспроєкт» дотрималася всіх умов договору, надавши повний комплект документації. Підписав не дивлячись і «заднім числом», за що був згодом засуджений «Залізничним районним судом Сімферополя» до штрафу в розмірі 40 тисяч рублів за перевищення посадових повноважень.
Наприкінці серпня 2021 року «Кримська залізниця» направила підрядній організації претензію з вимогою повернути перерахований аванс у розмірі 28 млн рублів, а також 5,2 млн рублів, витрачених на проведення держекспертизи, а також неустойку та штраф. Надалі, у травні 2022 року, так зване ФДУП «Кримська залізниця» в односторонньому порядку розірвало контракт із ТОВ «Транспроєкт» та звернулося до суду.
Дивно, але між направленням претензії та розірванням контракту, а саме – у вересні 2021 року, з цією фірмою вже уклали повторний контракт. Його ціна при цьому зросла з 56 до 130 млн рублів, оскільки змінилося трасування проєкту.
Повернення грошей за непридатну документацію за першим контрактом «Кримська залізниця» все-таки добилася, пройшовши суди трьох інстанцій.
«Підрядник, розпочавши виконання зобов'язань за договором, виходячи з першого варіанта проходження траси, діяв на свій страх і ризик. Дії підрядника спричинили необґрунтовану оплату замовником коштів у розмірі 28 млн руб., зрив термінів реалізації Федеральної цільової програми «Соціально-економічний розвиток Республіки Крим та м. Севастополя до 2025 року», – такий висновок зробила «колегія касаційного суду».
Актуальний натепер варіант трасування передбачає будівництво нової ділянки колії від наявного переїзду (ПК15290+50), за яким траса кривою радіусом 510 метрів зміститься ліворуч щодо наявного маршруту. Далі передбачено пряму вставку завдовжки 32,06 метра, після чого траса кривою радіусом 345 метрів проходить на максимально можливій відстані від монастиря, на даній ділянці влаштовується залізнична естакада. Автодорога, що перетинається, Сімферопольське шосе, на даній ділянці перевлаштовується. Потім передбачено пряму ділянку маршруту завдовжки 132,67 метра, за якою дорога кривою радіусом 305 метрів має звернути до наявних шляхів і вийти на нинішню вісь перед мостом через річку Чорну.
Однак і з виконанням нового контракту є складнощі. Навесні минулого року замовник виставив претензію фірмі за прострочення виконання зобов'язань, вимагаючи майже 10 млн рублів.
Контракт, укладений до 30 серпня 2022 року, дотепер позначений як чинний, хоча у «Кримській залізниці» заявляли, що у 2024 році вже мало розпочатися будівництво залізничного обходу, але віз і нині там…
Влада СЄРИК