Нулі чи дірки: стан бюджету окупованого Криму

Нулі чи дірки: стан бюджету окупованого Криму

28.02.2025, 13:13

Якщо вірити оптимістичним і радісним заявам окупаційної «влади» Криму – показники регіональних бюджетів з кожним днем демонструють неймовірну динаміку зростання. Незважаючи навіть на повномасштабну війну, яку держава-окупант вже практично три роки веде проти України, і в горнилі якої щоденно горять десятки мільйонів доларів у вигляді снарядів та ракет.

На початку лютого «міністр фінансів республіки Крим» Іріна Ківіко з посиланням на «оперативні дані» заявила, що за січень надходження власних доходів – як податкових, так і неподаткових – до «бюджету республіки» в порівняно з показником 2024 року зросли на 43,2%, або на 1,9 млрд рублів (0,86 млрд гривень), подолавши позначку 6,2 млрд рублів (2,8 млрд гривень). Таким чином місячний план було нібито перевиконано на 18%, а річні призначення – виконано на 6,4%.

Разом з тим Ківіко додала, що з бюджету держави-окупанта за цей період було виділено дотації, субсидії, субвенції та інші міжбюджетні трансферти у сумі понад 4,2 млрд рублів (1,9 млрд гривень): у січні 2024 року цей показник був на 0,1 млрд нижчим.

У структурі податкових та неподаткових доходів найбільшу питому вагу за підсумками січня зайняли три види податків – на прибуток організацій (22%), на доходи фізичних осіб (ПДФО; 19,3%), а також акцизи (18,5%). Податку з прибутків організацій надійшло 1,4 млрд рублів (0,63 млрд гривень) – на 187,6 млн рублів (майже 85 млн гривень), або на 15,8% більше за торішній показник: таким чином призначення на січень цього року було виконано буцімто у повному обсязі, річні – на 6,1%. Надходження ПДФО склали понад 1,2 млрд рублів (0,54 млрд гривень) із перевиконанням призначень на період на 16,3% і виконанням річних призначень на 3,5%; порівняно з показником 2024 року, надходження нібито зросли на 231,3 млн рублів (майже 105 млн гривень), або на 23,7%. Близько 1,2 млрд рублів було отримано від акцизів: при цьому повідомляється, що касові призначення на січень було виконано на 97,1%, річні – на 9,5%.

Неподаткових доходів у «бюджеті» ТОТ АР Крим отримали понад 2,3 млрд рублів (більше 1 млрд гривень) з перевиконанням призначень на період на 50,4% та виконанням річних призначень на 22,1%. Порівняно з показником минулого року надходження буцімто зросли в 3,4 рази, або на 1,6 млрд рублів (0,72 млрд гривень): це пояснюється збільшенням доходів від використання майна, яке перебуває у «державній» та «муніципальній» власності.

Статистикою щодо останнього наприкінці січня поділилася «міністр майнових і земельних відносин республіки Крим» Ларіса Кулініч, яка заявила, що за 2024 рік до бюджету окупованого регіону надійшло 6,8 млрд рублів (понад 3 млрд гривень), з яких 1,3 млрд (майже 0,6 млрд гривень) склали кошти від «приватизації» майна, понад 500 млн (більше ніж 226 млн гривень) було отримано як прибуток на частку статутних капіталів, господарчих товариств або дивідендів за акціями. Від використання майна, переданого за «угодами оренди», бюджет окупованого регіону отримав 834 млн рублів (понад 377 млн гривень), від оренди та продажу земельних ділянок – 958 і 382 млн відповідно (433,4 та 172,8 млн гривень). Крім цього, від реалізації майна, закріпленого за «розпорядчою дирекцією майна республіки», до «бюджету» останньої надійшли майже 93 млрд рублів (понад 42 млрд гривень). Втім, не обійшлося й без витрат: протягом року 592 млн рублів (майже 268 млн гривень) було виплачено у вигляді компенсацій мешканцям ТОТ АР Крим, що через окупацію втратили доступ до своїх вкладів в українських банках.

У коментарях російському журналу «Бюджет» на початку лютого цього року «міністр фінансів» Іріна Ківіко заявила, що виконання окупаційного бюджету ТОТ АР Крим на поточний рік «набирає обертів». За її словами, цього року прогнозується зростання податкових доходів на 2,6% – начебто за рахунок позитивної динаміки за всіма основними податками; при цьому збільшення надходжень податку на прибуток має відбутися з допомогою зростання доходів «успішних» організацій на ТОТ АР Крим. І було б дуже цікаво ознайомитися з переліком і станом цих організацій.

Ілюстративне фото з відкритих джерел

Ще наприкінці 2022 року, коли вже майже рік тривала повномасштабна війна РФ проти України, у кримському «управлінні статистики» повідомили, що чисті сукупні збитки кримських підприємств у січні–вересні зросли на понад чверть і склали 12,8 млрд рублів (майже 5,8 млрд гривень): частка збиткових компаній склала 35,6%, проти 64,4% прибуткових, при цьому сукупний обсяг прибутку скоротився до 24,3 млрд рублів (майже 11 млрд гривень), що на 20,5% менше за показник аналогічного періоду 2021 року. Ці дані пролунали на тлі заяв Іріни Ківіко про те, що власні прибутки «республіки» за 2022 рік зросли на понад 11,7 млрд рублів (майже 5,3 млрд гривень) порівняно щ 2021 роком, а «республіканський» бюджет виконано з профіцитом у 2,5 млрд рублів (1,13 млрд гривень).

Цього року збір ПДФО на ТОТ АР Крим має зрости завдяки збільшенню фонду оплати праці та проведенню заходів щодо легалізації праці та заробітної плати, а за спрощеною системою оподаткування – за рахунок збільшення числа платників податків та обсягу їхніх прибутків. Податок на майно організацій планується «підтримати» реєстрацією нових об’єктів оподаткування та залученням до реєстрації прав власників.

Основним джерелом утворення регіонального та місцевих бюджетів «міністр фінансів» Ківіко назвала саме ПДФО. За її словами, протягом 2024 року на ТОТ АР Крим було отримано консолідований бюджет у розмірі близько 47 мільярдів рублів (понад 21 млрд гривень). Темп зростання порівняно з 2023 роком буцімто склав 123%: за словами окупаційної «чиновниці», на досягнення такого показника вплинуло отримання значних надходжень за підсумками декларування у зв’язку з реалізацією майна фізичними особами та проведенням у першому кварталі 2023 року зарахувань на єдиний податковий платіж сум переплат, що утворилися при формуванні сальдових залишків. Ківіко заявила, що протягом російської окупації Криму нібито спостерігається «стабільна тенденція зростання збору ПДФО» – близько 10–15% щорічно. Крім цього, вона навела статистику, згідно з якою протягом 2015–2024 рр. податкові надходження на ТОТ АР Крим зросли нібито більш ніж утричі – з 15,1 млрд (понад 6,8 млрд гривень) до 47,2 млрд (понад 21 млрд гривень) рублів.

Більш феєрично виглядають дані, які наприкінці листопада 2024 року оприлюднила «голова комітету державної ради республіки Крим з питань економічної, бюджетно-фінансової, інвестиційної та податкової політики» Ольґа Віноґрадова. За її словами, протягом десятиліття російської окупації АР Крим прибутки її бюджету буцімто зросли аж більше ніж уп’ятеро – з 18 млрд рублів (понад 8 млрд гривень) у 2014 році до 103 млрд рублів (понад 46,5 млрд гривень) у 2024 році, що буцімто дозволило «республіці» потрапити до «трійки лідерів серед регіонів РФ за темпами економічного зростання». Втім, останнє забезпечується й подарунками від окупантів – зокрема, з міського бюджету Москви. Раніше, в середині жовтня 2024 року, «голова державної ради республіки Крим» Владімір Константінов назвав підтримку ТОТ АР Крим урядом держави-окупанта «дуже важливою» і не виключив «структурних проблем», які нібито зможе вирішити «голова республіки» Сєрґєй Аксьонов – у тому числі за рахунок своїх «добрих стосунків та авторитету на федеральному рівні».

Що ж стосується поточного року – в першу чергу бюджет «республіки Крим» формуватиметься за настановами російського диктатора Владіміра Путіна щодо розвитку бюджетної та податкової політики, реалізації державних програм та національних проектів. Протягом року до «республіканської» скарбниці планується отримати 229,5 млрд рублів (майже 104 млрд гривень), з яких податкові та неподаткові надходження становитимуть 98 млрд рублів (понад 44 млрд гривень), безоплатні – 131,6 млрд рублів (понад 59,5 млрд гривень). Таким чином, виходить на те, що «уряд» ТОТ АР Крим на річне утримання регіону змушений просити в Кремля суму, яка перевищує внутрішні надходження. 

При цьому він планує цього року витратити більше, ніж отримати, а саме 233,6 млрд рублів (понад 105 млрд гривень). Відтак цьогорічний дефіцит у «бюджеті республіки» становитиме 4,1 млрд рублів (1,85 млрд гривень): покривати його планується прогнозними залишками початку кожного бюджетного року, сформованими з допомогою додаткових доходів, економії витрат, і навіть з допомогою залучення інфраструктурного кредиту з бюджету держави-окупанта. Тож виникає питання – чи має в цьому випадку якийсь сенс оптимістична статистика від Іріни Ківіко, яка виглядає більше як казка про світле майбутнє. При цьому варто згадати, що в липні 2024 року Іріна Ківіко зробила заяву про те, що ТОТ АР Крим буцімто ще у 2019 році «вийшла з переліку високодотаційних регіонів Росії» і наразі перебуває у списку з 34 «суб’єктів РФ, у бюджетах яких частка дотацій з федерального бюджету перевищує 10% обсягу власних прибутків». 

Втім, на питання про те, коли ТОТ АР Крим припинить бути дотаційним «регіоном РФ», вона відповіла, що «такого прогнозу нема і бути не може», оскільки цей чинник залежить від «національних цілей» російського диктатора Путіна, і від їхнього досягнення, мовляв, «рахується потреба регіону в бюджетних дотаціях».

Наразі «пані міністр» не згадує про таке неочікуване джерело наповнення кримського бюджету на поточний рік, як підвищення податку на місцевий на гральний бізнес за один процесинговий центр інтерактивних ставок букмекерської контори з 3 до 10 млн рублів (з 1,36 до 4,52 млн гривень відповідно): «закон» про це ще наприкінці листопада 2024 року прийняла кримська «державна рада», і 1 січня цього року він «набув чинності».

Практично після цього кроку кримський «парламент» під час «позачергової сесії» затвердив «бюджет республіки» на 2025 рік та плановий період 2026–2027 рр. з дефіцитом 4,1 млрд рублів, про який згадувала Іріна Ківіко. Тоді вона повідомляла, що під час «другого читання» основні параметри бюджету ТОТ АР Крим змінилися: зокрема, прибуткова доходна частина в 2025 році збільшилася на 5 млрд рублів (понад 2,2 млрд гривень), у першу чергу завдяки перерахунку податкових і неподаткових прибутків у бік збільшення на 3,6 млрд (понад 1,6 млрд гривень), а також зростання безоплатних надходжень з бюджету держави-окупанта. 

Потенційні витрати ж при цьому збільшилися на 9 млрд рублів (понад 4 млрд гривень). Разом з тим очікувані у 2025 році податкові та неподаткові прибутки ТОТ АР Крим збільшилися за рахунок податку на прибуток (+1 млрд рублів; 0,45 млрд гривень), податку на доходи фізичних осіб (+500 млн рублів; понад 226 млн гривень) та надходження від акцизів (+817 млн ​​рублів; майже 370 млн гривень); також на 1 млрд рублів збільшено залишки від операцій з управління на єдиному казначейському рахунку, і на 200 млн рублів (майже 90,5 млн гривень) – прибутки від орендної плати за користування землею. 

Обсяг безоплатних надходжень із федерального бюджету 2025 року загалом очікується збільшеним на 5,6 млрд рублів (понад 2,5 млрд гривень), однак разом з тим дотації для ТОТ АР Крим поступово зменшуватимуться: у 2025–2026 рр. – на 1,4 млрд, у 2027 році – на 1 млрд рублів. При цьому окупований регіон у 2025 році має отримати деякі субсидії – на будівництво екотехнопарків з переробки твердих комунальних відходів (2,1 млрд рублів, 0,95 млрд гривень), модернізацію комунальної інфраструктури (551,6 млн рублів, понад 249,5 млн гривень) та благоустрій парків і скверів (535,3 млн рублів, понад 242 млн гривень).

За свою «парафію», в тому числі й про «успіхи» на податковій ниві, прозвітував інший окупаційний кримський «чиновник» – «губернатор» Севастополя Міхаіл Развожаєв. Доповідаючи Путіну про результати своєї п’ятирічної «каденції» по відеозв’язку 14 лютого, він заявив, що за цей період бюджет окупованого міста зріс удвічі й сягне 301 млрд рублів (понад 136 млрд гривень) «за попередніми оцінками показника валового внутрішнього регіонального продукту у 2024 році». 

Крім цього, Развожаєв похвалився «стабільним зростанням власних прибутків бюджету», які за 5 років буцімто «показали збільшення у 2,2 рази»: якщо у 2019 році окупований Севастополь мав власні прибутки в розмірі 16,8 млрд рублів (7,6 млрд гривень), то у 2024 році ця цифра вже нібито становила 36,6 млрд (понад 16,5 млрд гривень). 

Одним з головних показників зростання місцевої  економіки «градоначальник» назвав «інвестиції в основний капітал», об’єм яких за 5 років буцімто склав понад 418 млрд рублів (понад 189 млрд гривень). Втім, за словами Развожаєва, хоч окуповане місто «наближається до того, щоб закривати базові витрати бюджету власними коштами», воно досі потребує кремлівської спонсорської підтримки.

Тим паче, ще в жовтні минулого року окупаційний «уряд» Севастополя затвердив «проект бюджету» на 2025 рік та на плановий період 2026–2027 рр. з дефіцитом у 4,7 млрд рублів (понад 2,3 млрд гривень). У 2025 році загальний обсяг бюджету окупованого міста планується в розмірі 65,8 млрд рублів (майже 33 млрд гривень), витрати ж складуть 70,5 млрд рублів (понад 35 млрд гривень). Прибутки Севастополя у 2026 і 2027 роках очікуються на рівні 69,4 та 62,3 млрд рублів (майже 35 і понад 31 млрд гривень), витрати ж становитимуть 74,4 та 67,7 млрд рублів (понад 37 та майже 34 млрд гривень). При цьому, за запевненнями окупаційної «влади» міста, «динаміка власних прибутків показує стабільне зростання».

Завершити цей огляд можна цитатою «губернатора Севастополя» Развожаєва, яка промовисто свідчить про стан бюджетів ТОТ як АР Крим, так і Севастополя:

«Допомога федерального центру у вигляді дотацій поки що лишається актуальною».

Віталій СОЛОНЧАК


106 views
Більше про:

Усі статті

Розгорнути більше...