Інфографіка перезентована учасниками пресконференції.

На тимчасово окупованих територіях перебуває понад 450 тис. дітей шкільного віку, що становить майже 10% від загальної кількості школярів в Україні. Такі дані інформаційно-аналітичного дослідження «Освітнє поле на тимчасово окупованих територіях України (2014-2019 рр.)» презентувала в Укрінформі Українська Гельсінська спілка з прав людини.

Метою дослідження було вивчити становище у сфері формальної та неформальної освіти на непідконтрольних Україні територіях, а також аналіз кількісних та якісних показників реалізації культурних та соціально-економічних прав дітей і молоді на тимчасово окупованих територіях.

Згідно з результатами дослідження, щороку приблизно 20 тис. учнів закінчують школи на тимчасово окупованих територіях. Близько 10% з них вступають до вишів України. Торік 10 тис. абітурієнтів закінчили школу в окупованому Криму, близько 8 тис. у Донецькій і 5 тис. у Луганській областях. Пільгові умови вступу в Україні діють з 2016 року. У 2020 році на квоту-2 було виділено 12 755 місць, вступило за нею 2026 дітей.

«Освітнє поле на тимчасово окупованих територіях – це близько 1 млн дітей-громадян України, з них понад 450 тис. дітей шкільного віку, і це майже 10% від загальної кількості школярів, які навчаються в Україні та які не враховуються в освітній політиці держави. Також збільшується кількість учнів, які не мають сертифікації, і держава має розробити механізм, за яким ці діти зможуть отримати документ про базову та повну загальну середню освіту. Адже 117 тисяч дітей в окупації вже не отримали документи про таку освіту. Це означає, що ці діти не зможуть переїхати до України та працевлаштуватись, бо для цього вони повинні надати документ про освіту, а як відомо, такі документи, видані на окупованій території, держава не визнає», – розповіла координаторка освітнього напрямку УГС Валентина Потапова.

При цьому вона наголосила на відсутності державного моніторингу та офіційних даних «щодо кількісних показників освітнього поля тимчасово окупованих територій». Водночас, Потапова заявила, на тимчасово окупованих територіях знищується громадянська національна ідентичність.

«Через формальну освіту вона знищується так, що і в Криму, і на Донбасі майже повністю зникла українська мова, взагалі немає вивчення історії України. В окупованому Донецьку українською мовою навчається лише 2%, а в Криму 0,02%», – поінформувала активістка.

Дослідження також виявило низку проблем, пов’язаних зі збереженням української громадянської ідентичності на тимчасово окупованих територіях: відсутність державного моніторингу та офіційних даних щодо кількісних показників освітнього поля тимчасово окупованого Криму (АР Крим та м. Севастополь) і частини Донецької та Луганської областей; збільшення кількості учнів, які не мають сертифікації за рівнями навчання Національної рамки кваліфікацій і втрачають зв’язок з освітнім полем України; знищення громадянської і національної ідентичності через освітні інституції формального та неформальної освіти.

«Із 2014 року в Україні триває збройний конфлікт, який призвів до окупації Автономної республіки Крим та міста Севастополь і територій Донецької та Луганської областей. Протягом 5 років окупаційна адміністрація, використовуючи освітні інституції формальної і неформальної освіти, проводить цілеспрямовану політику знищення національної ідентичності та мілітаризації молоді. Це – порушення права на культурну і національну ідентичність, а також суперечить ст. 29 Конвенції ООН про права дитини, зокрема пунктам (с) виховання поваги до культурної самобутності, мови і національних цінностей і (d) підготовку дитини до свідомого життя у вільному суспільстві в дусі розуміння, миру, терпимості. Окупаційна адміністрація в Криму свідомо ігнорує положення Резолюції Ради Безпеки ООН (Резолюція 2250 (2015), прийнятої Радою Безпеки на 7573-му засіданні 9 грудня 2015 р.) щодо важливості усунення умов і чинників, які призводять до переростання радикалізації в насилля і войовничий екстремізм серед молоді, що може слугувати сприятливим середовищем для тероризму», – наголошується у дослідженні.

Водночас ні на національному, ні на міжнародному рівнях не сформовано достатнього розуміння необхідності захисту культурних та соціально-економічних прав дітей і молоді з тимчасово окупованих територій. На момент проведення дослідження (вересень 2019 р.) можна констатувати серйозну прогалину в поінформованості про процеси, які упродовж шести років відбуваються в освітньому полі окупованих частин України, а саме: щодо кількості навчальних закладів на тимчасово окупованих територіях (у порівнянні з 2014-м р.), кількості учнів, національних шкіл, класів, випускників; щодо програм, за якими навчаються на тимчасово непідконтрольних територіях, та порівняльного аналізу їх з українськими програмами, аналізу підручників і методичних рекомендацій соціально-гуманітарного циклу, які використовуються на тимчасово окупованих територіях і можуть впливати на громадянську свідомість дітей, які опинилися в окупації; щодо мілітаризації в освітньому просторі й рівня охоплення нею дітей і молоді.

Основним напрямом в освітній сфері, у сфері державної політики стосовно молоді та дітей стала мілітаризація. Росія здійснює мілітаризацію освіти й роботи з дітьми і молоддю за допомогою різних інструментів, та переважно – через державну систему освіти. У сфері загальної системи навчання впровадження мілітаризації відбувається через патріотичне виховання. Уже в грудні 2014 р. з’являється «Концепция патриотического и духовно-нравственного воспитания населения в Республике Крым» та безліч документів на її виконання (планів, заходів, програм).

Протягом 6 років спостерігається збільшення мілітаризації в системі освіти: кількість воєнізованих класів зросла більш ніж утричі, а кадетських класів у Сімферополі, яких у 2016 р. було 12, тепер – понад 40 (2019 р). Система формальної і неформальної освіти Криму спрямована на формування у дітей російської ідентичності та уявлення про те, що участь у війнах, які розв’язує уряд, – це «священний обов’язок кожного громадянина Росії». Пропаганда посилюється реальною військовою підготовкою дітей з метою їх залучення до майбутніх військових операцій.

Про це наголошується у дослідженні, а також на цьому аспекті наголосила керівниця служби з питань реінтеграції та деокупації Автономної Республіки Крим Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим Олена Халімон.

«До участі у різних мілітаристських заходах залучено близько 200 000 дітей, що практично відповідає загальній кількості школярів Криму. У 2020 році прийнято нову програму на наступні 5 років вартістю 23 мільйони доларів США. Програма, зокрема, передбачає поширення в Криму загальноросійського молодіжного руху «ЮНАРМІЯ». Небезпека системи, яку будує РФ в Криму полягає в тому, що в процес мілітаризації втягнуті діти від дитячих садків, до шкіл та ВНЗ. Так, черговий акт протиправних дій було зафіксовано у Євпаторії. Там школярів змусили скласти присягу в урочистих обставинах так званій «мілітаристській дитячій організації «Юнармія». Про це стало відомо з відкритих джерел 19 лютого цього року. Звісно, всі ці дії незаконні», – підкреслила Халімон.

Також вона зазначила, що Російська Федерація після окупації почала знищувати все українське. Так, у листопаді 2014 року Український драматичний театр в м. Сімферополі, було перейменовано в «Державний академічний музичний театр Республіки Крим». З назви театру окупантами вилучено слово «Український». У 2016 році музей Лесі Українки в Ялті було закрито під приводом необхідності проведення ремонту будинку. До сьогоднішнього дня його не відремонтовано і не відкрито для відвідувачів.

«Якщо говоримо про мілітаризацію і знищення всього українського та кримськотатарського в Криму, то варто зазначити, що знищується й мова. Це паралельний процес і ми маємо про це говорити також. Єдиним україномовним осередком залишається Кримська єпархія Української Православної Церкви (ПЦУ), адже богослужіння Митрополит Климент звершує українською мовою. І це не дивлячись на те, що Українська церква в Криму перебуває під постійним тиском окупаційної влади і втратила велику кількість своїх парафій та священиків», – підкреслила працівниця Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим.

Також вона вважає, що потрібно активізувати роботу щодо притягнення до відповідальності осіб, причетних до мілітаризації та зміни національної ідентичності дітей на тимчасово окупованій території, інформувати міжнародних партнерів щодо відповідних дій держави-окупанта, посилити політико-дипломатичного тиск на державу-окупант, налагодити взаємодію органів державної влади з представниками громадянського суспільства з метою фіксації фактів позбавлення права на збереження національної ідентичності громадянами України на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, системно і комплексно покращувати умови доступу до освіти у навчальних закладах на підконтрольній Уряду України території для громадян України з тимчасово окупованих територій, розвивати дистанційну форму навчання та вдосконалити процедури дистанційного подання документів з метою вступу абітурієнтів з ТОТ до освітніх закладів на підконтрольній Уряду України території, а також сприяти соціально-психологічній реінтеграції дітей та молоді з ТОТ до українського суспільства.

Відео із заходу: https://www.youtube.com/watch?v=e3vuDrJr18A&feature=emb_logo

Ольга ГЕРАСИМЧУК

SHARE