Фото з відкритих джерел

Представництво президента України в Автономній Республіці Крим спільно з правозахисними організаціями “Кримська правозахисна група”, “Українська Гельсінська спілка з прав людини” та ZMINA презентували список осіб, причетних до мілітаризації освітнього простору в Криму та знищення української ідентичності кримських дітей.

У цьому переліку 12 осіб: від так званих кримських міністрів освіти до вчителів шкіл. Серед них – “ексміністерка освіти, науки і молоді Республіки Крим” Наталія Гончарова, “начальник Управління освіти адміністрації м. Ялти” Ренард Кутковський, “директорка департаменту освіти і науки м. Севастополя” Олена Богомолова та інші.

Фото надано автором

За словами авторів дослідження, цей список складено, щоб привернути увагу до масових порушень прав дитини на території окупованого півострова та запобігти порушенням у майбутньому. “Патріотичні заходи виховання” занесених до списку осіб формують у свідомості кримських дітей ідентичність “універсального російського громадянина”, культ війни, насильства, сприйняття України та західних країн як ворогів, а також толерують злочини радянської влади та викривляють факти з української історії.

“Росія не лише нарощує свою фізичну присутність на території півострова з 2014 року, а й здійснює мілітаризацію суспільного життя. У першу чергу, через освіту. Небезпека системи, яку «будує» РФ в Криму полягає в тому, що в процес мілітаризації втягнуті діти від дитячих садочків, до шкіл та ВНЗ. Підкреслю, також, що ми не вважаємо, що всі вчителі чи освітяни в окупації є зрадниками чи мають нести відповідальність. Однак, саме ті з них, які свідомо мілітаризують освітній простір та знищують свідомість дітей, повинні бути відомими та розуміти, що понесуть за це відповідальність”, – прокоментувала керівниця служби з питань реінтеграції та деокупації Представництва президента України в АР Крим Олена Халімон.

Також вона зазначила, що для Представництва Президента України в АР Крим це не перше дослідження. Раніше було оприлюднено список фізичних та юридичних осіб, що стосувався персонального складу російських окупаційних органів влади так званої «Республіки Крим» та м. Севастополя. Згодом – перелік осіб, яким протягом 2014 – 2020 років Міністерством культури РФ незаконно видавалися дозволи (відкриті листи) на право проведення робіт в Криму. Пізніше про так званих «суддів» – громадян Російської Федерації збирали інформацію.

«Усі зібрані матеріали надіслано на адресу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України та Прокуратури АРК та м. Севастополя для розгляду питання щодо застосування Радою національної безпеки та оборони України спеціальних обмежувальних заходів (санкцій) та надання правової оцінки викладеним фактам або залучення цих відомостей до вже наявних кримінальних проваджень», – додала чиновниця.

Володимир Чекригін, заступник голови правління Кримської правозахисної групи, додав, що кримська система шкільної освіти пропагує службу в російських військах. Навіть більше, на це витрачаються мільйони рублів з державного бюджету. Правозахисник переконаний: така пропаганда, особливо коли вона спрямована на дітей до 15 років, у яких ще не сформоване критичне мислення, по суті, є однією з форм примусу до подальшої служби в збройних силах РФ.

“РФ системно проводить агресивну мілітарі–пропаганду серед кримських дітей, витрачаючи на це сотні мільйонів рублів з державного бюджету. До цієї діяльності залучені не тільки російські військові, але й так звані “міністерства” освіти, спорту і культури окупаційної влади у Криму. Вся система шкільної освіти у тій чи іншій формі пропагує службу в російських військах та «ценности русского мира», що позбавляє дітей можливості виявляти українську ідентичність або вільно вибирати свою ідентичність. Така пропаганда, особливо коли вона спрямована на дітей до 15 років, у яких ще не сформоване критичне мислення, по суті є однією з форм примусу до подальшої служби у збройних силах РФ. Такі дії окупанта слід розглядати як воєнний злочин з точки зору міжнародного гуманітарного права та як порушення норм Конвенції про права дитини”, – каже Чекригін.

Фото надано автором

Ситуація в окупованому Криму має розглядатися в контексті 29-ї статті Конвенції про права людини, яка передбачає підготовку дитини до свідомого життя у вільному суспільстві в атмосфері розуміння, миру, терпимості та рівності.

“Виховання в дітях позитивного ставлення до армії, військових формувань, схиляння дітей та молоді до служби в армії держави-окупанта порушує це базове право, закріплене в міжнародному документі, який Росія ратифікувала ще в 1993 році”, – пояснила керівниця освітнього напряму Української Гельсінської спілки з прав людини Валентина Потапова.

Українська влада реагує на такі порушення: Прокуратура АРК та м. Севастополя документує факти військової пропаганди серед дітей та стежить за станом освіти на тимчасово окупованому півострові.

Прокурорка відомства Ольга Пірогова повідомила, що готується підозра одному з організаторів військово-патріотичного виховання кримських дітей за пропаганду серед цивільного населення служби в армії країни-окупанта.

“Ми також встановили низку установ та організацій у Криму, які отримують фінансування та оснащення від РФ, погоджують програми військово-патріотичного виховання дітей та займаються пропагандою”, – додала Пірогова.

Надалі список осіб, причетних до мілітаризації кримської освіти, буде використаний у кримінальних провадженнях та разом з іншими доказами тане підґрунтям для просування нових санкцій щодо осіб, причетних до грубих порушень прав людини в окупованому Криму.

Відео з презентації ТУТ

Ольга ГЕРАСИМЧУК

SHARE