Валентина Потапова: «Необхідно створити таку систему вступу для кримчан, де гроші будуть «ходити» за студентом»

503

Радіопрограма «Голос Криму». Гість програми —   Заступник голови ЦГП «Альменда» Валентина Потапова. Ведучій – Сергій Мокренюк.

Які умови Україна сьогодні створила для того, щоб діти з тимчасово окупованої території  могли поступити в українські вищі навчальні заклади?

В.П.: Насправді Україна створила умови, адже Міністерство освіти зробило достатньо багато для того, щоб вступна кампанія 2017 року відбулася. Як і раніше для нас (для дітей з Криму – ред.) відкрито 12 Освітніх центрів «Крим-Україна», які знаходяться в одних із найкращих вишів України – це і Таврійський національний університет, і Львівська політехніка,… це й Запорізький та Херсонський університети, Дніпровський виш будівництва та архітектури тощо. Єдине, що у 2017 році, як і раніше, не вирішено питання з ВНЗ, які стосуються музичної та художної освіти, тобто консерваторії, художні академії.

Тобто ви зараз розказали про процедуру вступу до вишів через Освітні центри…

Так. І я наполегливо раджу всім кримчанам, щоб вони цього року намагалися скористатися саме цією схемою, якщо навіть вони не зареєструвалися на ЗНО, адже ця  схема вступу (через Освітні центри – ред.) досить проста.

Що треба зробити сьогодні для того, щоб мати таку можливість влітку?

Щоб мати таку можливість, необхідно вибрати для себе вищий навчальний заклад, переглянути спеціальності, які там пропонуються, не лінуватися і вивчити сайт обраного вишу, і я впевнена, що вони знайдуть там достатньо інформації. На справді ситуація з Кримом (з вступом кримських дітей – ред.) через Центри «Крим-Україна» досить гарна. Але маленька проблема, на превеликий жаль ще є,  до сьогоднішнього дня не зареєстровані зміни в Порядок цього спрощеного вступу в Міністерстві юстиції України.

Які ж зміни там пропонувалися? Вони повинні були ще більше спростити вступ, а саме головне, вирішити питання з отриманням документу за 9 клас. Адже сьогодні у кримчан не має документу за 9 клас українського зразка.

Ситуація наступна: сьогодні документ вже пройшов експертизу в Міністерстві юстиції і його лише потрібно внести в реєстр нормативних актів України. І власне так і не зрозуміло чому цей процес не відбувся. Ми вже звернулися до Уповноваженого з питань кримськотатарського народу Мустафи Джемілєва, тому маю надію, що найближчим часом ми будемо мати цей документ.

Тобто станом на сьогодні Міністерство освіти України розробило зміни до своїх нормативних актів таким шляхом, щоб спростити процедуру для кримських дітей при вступі до вишів, ніж так як це було у минулому році…

Так і є.

Але нам залишилось лише дочекатися підпису міністра юстиції. Чи є сподівання, що так воно і буде?

Я гадаю, що так, адже сьогодні до вирішення цієї проблеми підключено досить велике коло людей, і в тому числі багато громадських організацій, які роблять все можливе для того, щоб це відбулося.

Справа у тому, що в Мінюсті знаходиться ще один не менш важливий документ, тому ще те про що ми зараз з вами говорили – це спосіб вступу до вишу через спрощену систему Освітніх центрів «Крим-Україна», але ж у нас є діти, які вступають до вишів через звичайну систему – через ЗНО.

І ось ці діти не можуть зареєструватися на ЗНО оскільки у них не має документу українського зразка за 9 клас. Міністерство освіти зробило все можливе, щоб вирішити цю проблему – це було зроблено у грудні. Тоді були внесені зміни в Положення про екстернате навчання, яке б суттєво спростило систему отримання документу за 9 клас. І знову ж таки цей документ повинен був пройти погодження в Міністерстві фінансів, Мінсоцполітики та Мінюсті , але доля цього документу нам взагалі не відома.

Той Порядок (Порядок спрощеного вступу через Освітні центри «Крим-Україна» – ред.), він стосується лише тих вишів, які підпорядковуються Міністерству освіти України…

Ви маєте на увазі вступ через Освітні центри?

Так. Але через цю спрощену систему не можна вступити до медичного вишу, не можна вступити до консерваторії та художньої академії тощо …, тобто до тих ВНЗ, які не підпорядковуються Міносвіти.

Тому для таких дітей вступ тільки через ЗНО?

Так. Тому ми у грудні думали як же ж ці двері також відкрити. Міністерство освіти думало разом з нами і зробило все, що від нього залежало. Але інші відомства, які повинні були погодити ці нововведення, нічого не зробили до сьогодні.

Яка взагалі ймовірність, що ці зміни пройдуть погодження та будуть зареєстровані?

Що стосується змін до Порядку вступу через центри «Крим-Україна», то тут ймовірність досить велика. Саме тому я рекомендую всім цього року скористатися цим шляхом і не витрачати, ані свої сили, ані свої ресурси, і вступати через ці Центри, власне, йти вже перевіреним шляхом.

А от ймовірність того, що Положення про екстернат буде прийняте до початку вступної кампанії, вона досить мала, не дивлячись на те, що наша організація зробила офіційні звернення в усі інстанції, які тільки змогла, у тому числі в Міністерство з питань тимчасово окупованих територій.

Ми чекаємо зворотного зв’язку від цього відомства?

Так, адже я вважаю, що саме це міністерство повинно  бути локомотивом по просуванню тих документів, які ми готуємо, і ми робимо все можливе, аби ця ситуація з кожним місяцем покращувалася.

Але ми нещодавно виявили, що  у Верховні Раді України був зареєстрований законопроект під № 6116, який ще більше заплутує ситуацію для кримських дітей, не дивлячись на те, що був зроблений висновок експертною комісією про те, що цей законопроект є сирим і він, у тому вигляді  в якому його подали, є нікому не потрібний. Так, дійсно вносити зміни в статтю 44 Закону України «Про вищу освіту» потрібно, але не в тому варіанті, в якому вони пропонують.

Мова йде про законопроект, який зареєстрований на сайті Верховної Ради під № 6116 від 22 лютого  2017 року. Законопроект називається «Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо забезпечення права на здобуття вищої освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія України». Законопроектом пропонується внести зміни в закон «Про вищу освіту» для того, щоб нібито спростити процедуру вступу до вищих навчальних закладів для дітей з окупованих територій. В той же час цим законопроектом  пропонується створити квоту в кількості –  1000 місць для кримчан.

Пані Валентино, скажіть, чому ніби то подання, де обґрунтовується внесення змін у законодавство щодо забезпечення прав дітей, які проживають на тимчасово окупованих територіях, але хочуть поступити у вищі навчальні заклади на материку, виписано дуже гарно, але  в той же час, коли ми відкриваємо сам законопроект, то ми розуміємо, що він фактично звужує права дітей, які живуть на окупованій території. Про це до речі і вказано у висновку Головного юридичного управління ВР України. Чому так?

По-перше, стаття 44 ЗУ «Про вищу освіту» вона дійсно регулювали питання вступу з територій, які наразі не контролюються Україною. І в цій статті дійсно нічого не було сказано про Крим. Чому? А тому, що в Законі України про тимчасово окуповану територію у статті 7 всі ці питання були врегульовані, і не було ніякого сенсу їх дублювати. Вони були врегульовані досить добре, оскільки над внесенням змін у статтю 7 працювала ціла команда юристів УГСПЛ, було проведено дуже багато погоджень, ми вивіряли буквально кожну літеру в цій статті.

… До речі, Головне науково-експертне управління Верховної Ради України, роблячи цей висновок про цей законопроект, вже у першому пункті висновку вказує, що є не зрозумілим навіщо змінювати закон «Про вищу освіту», коли є спеціальний закон «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», який вже ці питання регулює…

Те що пропонується у цьому законопроекті, я б назвала словом – сегрегація (різновид дискримінації, який полягає у фактичному чи юридичному відокремленні в межах одного суспільства тих суспільних груп, які вирізняються за расовими, гендерними, соціальними, релігійними чи іншими ознаками, та в подальшому законодавчому обмеженні їхніх прав – ред.). Адже у цьому законопроекті пропонується, що діти можуть вступати до українських вишів після закінчення школи тільки до чотирьох областей України: Одеська, Херсонська, Миколаївська і Запорізька. При цьому у документі абсолютно не регулюється, яким чином дитина може отримати атестат за 11 клас, і яким чином вона може отримати посвідчення за 9 клас. Крім того визначені області  фактично звужують можливості для дітей з Криму …

А як має бути? Як ми маємо відновити права дітей, що знаходяться на тимчасово окупованій території?

Маючи негативний досвід того, що ми, ніби, дуже багато робимо, а насправді отримуємо дуже незрозумілу схему, яку важко пояснити кримчанам, ми вважаємо, що врешті-решт треба відмовитися від всього цього. І якщо вже є таке велике бажання внести зміни  в статтю 44 закону «Про вищу освіту», то ми вважаємо, що потрібно створити таку систему вступу до вишів, коли гроші будуть «ходити» за студентом. Коли абітурієнт приймає рішення, що він буде навчатися в будь-якому українському виші…, то за ним закріплюється певна сума бюджетного фінансування для навчання. Це те, що Україна може зробити сьогодні для абітурієнтів з Криму.

Ви вважаєте, що доцільно, коли студент сам обирає ВНЗ і після чого бюджет сплачує цьому вишу за навчання такого студенту?

Абсолютно.

Створюється конкуренція між вищими навчальними закладами?

Однозначно, адже тоді виші будуть боротися за кримського абітурієнта, і робити навчання для такого абітурієнта привабливим. І тоді не треба буде окремим рядком прописувати, як це прописано у цьому законопроекті № 6116, що треба створити особливі умови для кримчан, зокрема з вивчення української мови та історії України. Для мене цей пункт абсолютно не зрозумілий, що означає «особливі умови», адже у нас є дуже багато дітей, які вступають в українські виші, і  у яких не має гарних знань з української мови. Чому для одних дітей ми повинні створювати особливі умови, а для інших – ні.

Про особливі умови ми говорили в проекті Плану заходів розробленому Міністерством з питань тимчасово окупованих територій. Так ось тут мова йшла про особливі умови, а саме, ми говорили про те, що ці діти (з окупованого Криму – ред.) повинні отримати психологічну підтримку, комунікативну підтримку. Адже ці діти три роки поспіль знаходилися в інших умовах, і вони повинні отримати саме таку підтримку, а не підтримку щодо української мови, чи підтримку у вигляді додаткових лекцій з історії України….

…. Сьогодні будь-який виш має факультативи, де будь-хто може поліпшити свої знання з української мови тощо… Тому мені не зрозуміло нащо це прописувати в законі.

На сьогоднішній день… сама найбільша проблема – це отримання атестату українського зразка. Ми вважаємо, що якщо щось і змінювати, так це треба терміново спростити процедуру отримання українського атестату абсолютно до того, щоб це можна було зробити протягом одного дня…

Повну версію радіопрограми слухайте за посиланням: радіопрограма «Голос Криму».  Також нагадуємо, що «Голос Криму» виходить в ефірі Українського радіо щонеділі о 8.10.

SHARE