UA EN

28 Березня 2024

Підсумки вступної кампанії 2020 для кримчан: під знаком анархії та бардака

Наступити на граблі – вислів, що означає повторно зробити ту ж помилку, не зробити висновків з колишніх промахів, не скористатися сумним досвідом інших. Схоже англійське прислів’я: «Тільки дурень двічі наступає на одні і ті ж граблі». Вираз вживається в переносному, а не буквальному сенсі.

Вступна кампанія 2020 року для дітей з тимчасово окупованих територій проходила під знаком анархії та бардака. COVID-19 загострив проблему, в першу чергу через нестабільну та іноді незрозумілу політику держави щодо питань обсервації та переміщення через адміністративний кордон. Прийняття 3 липня 2020 року Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо особливостей вступу до закладів вищої освіти осіб з тимчасово окупованих територій Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, Донецької та Луганської областей» внесло дисбаланс у вступну кампанію, а незрозумілі дії Міністерства освіти і науки України щодо реалізації цього закону ще більше заплутали справи (дивись Таємний наказ міністерства або САБОТАЖ).

За звичай на власних помилках вчаться і цьому присвячене не одне народне прислів’я. Тому від Умов прийому до закладів вищої освіти на 2021 рік (Наказ МОН №1274 від 15.10.2020 р.) очікувалося врахування всіх проблемних питань, які виникли цього року. Проте міністерські чиновники та чиновниці вчергове показали власне вміння «наступати на граблі». Аналіз Умов прийому до закладів вищої освіти на 2021 рік (далі Умови вступу) в розрізі сфери вступу до вищих навчальних закладів дітей з тимчасово окупованих територій показав, що проблеми цьогорічної вступної кампанії не тільки не вирішені, а стан справ ще й погіршився.

По-перше міністерські бюрократи мабуть проживають в іншому вимірі або мають машину часу, адже Умови вступу жодним чином не враховують ситуацію, яка склалася з пандемією. Оскільки питання короновіруса суттєво впливають на вступну кампанію для дітей з тимчасово окупованих територій, що підтвердили дії української влади – закриття кордонів, обсервація, прийняття винятків щодо осіб, які перетинають адміністративний кордон та інші. На жаль ситуація складається таким чином, що наступного року пандемія не завершиться і знову все будуть вирішувати в швидкому темпі, допускаючи помилки.

По-друге, не зважаючи на зміну законодавчої бази, яка призвела до поширення особливої кримської системи вступу для дітей з тимчасово окупованих територій у всі вищі навчальні заклади, міністерські бюрократи залишили в дії застарілі правила вступу для дітей з тимчасово окупованих територій – Порядок прийому для здобуття вищої, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти осіб, які проживають на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 24 травня 2016 року № 560, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 травня 2016 року за № 795/28925 (далі – наказ № 560) та Порядок прийому для здобуття вищої, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21 червня 2016 року № 697, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2016 року за № 907/29037 (далі – наказ № 697). Складається дуже дивна ситуація, коли чиновники замість створення нових документів, які враховують сучасні реалії, намагаються «причепурити» до потреб сьогоднення старі папірці. І що саме цікаво, намагаються поєднати два документа, вносячи зміни в обидва, створюючи ситуацію анархії, адже ці документи створювалися вже понад п’яти років тому і орієнтувалися саме на той період часу.

По-третє, навіть вносячи «косметичні» зміни чиновники примудряються так «запудрити мізки», що навіть фахівцю складно розібратися.  В першу чергу, це стосується термінів подання документів та складання вступних іспитів. В цьому році відсутність чіткого розуміння та дат призвело до бардака, коли практично кожен вищій навчальний заклад вирішував самостійно коли, як і що складати.

Окремим пунктом потрібно зазначити і перелік та форму подання документів – знов таки не враховані реалії сьогодення щодо особистого подання документів, і, знов таки ті самі «міністерські граблі» – вимоги подання документів про військовий облік. Ось тут і можливо побачити дії чиновників, які мають всі форми саботажу, адже вимоги щодо документів про військовий облік виникають з самого початку окупації. Проходили акції, листи, зустрічі і … щороку чиновники обіцяють виправити ситуацію, а «віз і нині там». Спроба заховатися за словами «(крім випадків, передбачених законодавством)» розбиваються об запит щодо роз’яснення, які ж випадки передбачені законодавством і поясненням, що все буде знов таки вирішуватися в «ручному режимі».

Четвертим пунктом, мабуть, потрібно зазначити незрозумілу ситуацію із залишенням Освітніх центрів «Крим – Україна» та «Донбас – Україна». Тут знов таки виникає якійсь заплутаний клубок. От же є вищі навчальні заклади, в яких є Освітні центри (список на сайті МОН), а є, в яких не має. Тоді все летить шкереберть – навіщо тоді прийнятий закон, що робити із датами вступу, в яких вишах є тільки один центр, а в яких – обидва, а в інших – жодного.

По-п’яте, по-шосте по-…. Питань залишається багато, але «вишенька на торті» заховалася як завжди наприкінці. У пункті 12 Розділу XV. Вимоги до Правил прийому: «Квота-2 встановлюється в Правилах прийому у закладах вищої освіти в обсязі десяти відсотків[1] (але не менше одного місця) та двадцяти відсотків (у закладах вищої освіти (структурних підрозділах закладів вищої освіти), які функціонують на території Донецької та Луганської областей, і переміщених закладах вищої освіти) максимального (загального) обсягу державного замовлення за відкритими та закритими (фіксованими) конкурсними пропозиціями (з округленням до цілого числа) і оголошується одночасно з оголошенням максимального (загального) обсягу державного замовлення». Щоб скати простіше – чиновники у ДВА рази зменшили кількість місць для дітей з тимчасово окупованих територій. І це на фоні 300 кримчан та кримчанок, які вступили в цьому році (0,4% від державного замовлення (всього до вишів України вступило 77,6 тисяч за денною формою). А це вже схоже не на саботаж, а на зраду. Таких подарунків країна-окупант і не мріяла отримати.

Підсумовуючи ще раз потрібно зазначити, що українська держава в особі Міністерства освіти і науки України не зробило жодних висновків із вступної кампанії 2020 року для дітей з тимчасово окупованих територій і в рамках підготовки до вступної кампанії 2021 року всі їх повторює, та ще й погіршує стан справ для тимчасово окупованих територій.

P.S. І для того, щоб було остаточно зрозуміло підхід міністерських чиновників та чиновниць до важливих тем у державі потрібно уважно придивитися до певних формулювань. Так у п.5 Розділу II. Прийом на навчання для здобуття вищої освіти вживається термін «територія проведення антитерористичної операції (на період її проведення)», який вже не відповідає сьогоденню, адже АТО припинилося 30 квітня 2018 року.

 

Олег ОХРЕДЬКО

експерт з освітніх питань ЦГП “Альменда”

Сім причин звільнити Крим

Деокупація і реінтеграція АР Крим і Севастополя є категоричним імперативом для української нації та має ним стати для цивілізованої частини людства загалом.  «Крим – це Україна!» –

АВТОНОМІЇ: поняття, класифікація, позитивні та негативні наслідки утворення на досвіді іноземних країн і ситуація в Україні (частина І)

У статті «Про права корінних народів та імплементація їх у законодавство України», що опублікована на сайті інформаційної агенції “Голос Криму” досліджувалось питання самовизначення корінних народів, а саме:

АВТОНОМІЇ: поняття, класифікація, позитивні та негативні наслідки утворення на досвіді іноземних країн (частина ІІ)

Як зазначалося у статті «Про права корінних народів та імплементація їх у законодавство України», зміст принципу самовизначення народів більш докладно розкривається в Декларації про принципи міжнародного права,

28 Березня 2024