UA EN

29 Березня 2024

Дистанційне навчання для кримчан… знову не доступне!?

Майже рік громадські активісти та правозахисники, організовуючи роботу круглих столів та приймаючи участь у прес-конференціях, намагалися довести українським чиновникам стратегічну важливість створення умов для підтримання та поглиблення зв’язків материкової України з своєю окупованою територією – Кримом.

Учасники цих заходів постійно наголошували, що одну з головних ролей у цьому напрямку безперечно відіграє бажання держави створити умови для навчання кримських дітей на материку. «Що важливо для Криму – це комунікація наших співгромадян, які потрапили в біду в умовах окупації з тими, хто проживає тут. Мені здається, що треба рухатися у бік створення дистанційної освіти, створення повністю всіх умов для того, щоб кримчани змогли отримати освіту на території материкової України. Якщо цього не робити, то ми отримаємо втрачене покоління. Дуже важко буде потім повернути Крим», — зазначив правозахисник», – констатував під час роботу одного з круглих столів  голова адвокатського центру  Української Гельсинської спілки з прав людини Борис Захаров. 

Дистанційне навчання, спрощена система отримання атестату українського зразка, створення умов для кримських дітей, аби вони могли продовжувати освіту на материку – це те, що дасть можливість не втратити, підтримати зв’язки з кримчанами, а  в перспективі, беззаперечно, зіграє чи не найважливішу роль у поверненні півострову.

І ось після довгих місяців розмов і пошуку діалогу з Міносвіти з’являється перша ластівка – освітнє відомство затверджує зміни до Положення про дистанційне навчання. «Міністерство освіти і науки України пішло на безпрецедентні кроки лібералізації процедури отримання дітьми з Автономної Республіки Крим, а також Донецької і Луганської областей українських документів про освіту, бо законодавчі акти і процедури, які розраховані на мирний час, в цьому випадку не працюють. Онлайн-освіта – це не тільки те, що в тренді сьогодні. Це стає рівноправною формою здобуття освіти»,  — підкреслює заступник Міністра Павло Полянський.

Але при детальному вивченні цього документу виявилось, що він абсолютно ніяким чином не наближує кримських дітей до українського освітнього простору.

Як зазначила координатор освітніх програм ЦГП «Альменда» Валентина Потапова, не дивлячись на те, що це Положення досить зрозуміло та чітко описує як повинна здійснюватися ця форма навчання кримчани все одно не мають до неї доступу.

валентина потапова

 

«Наприклад, у пункті 2.4, серед інших категорій дітей, які мають право на дистанційну освіту справді з’явилась  категорія – діти з окупованих територій. Це єдиний позитив у запропонованих змінах цього Положення. Але наступний пункт вказує, що дистанційна освіта організовується лише для тих учнів, які за результатами останнього річного оцінювання знання опанували матеріал відповідного класу на високому рівні. Тобто у табелі мають оцінки не нижче 10,11 та 12 балів.  Таким чином виходить, що  учні з Криму доступу тепер мати до дистанційної освіти не можуть, адже їх оцінювання навчальних досягнень не визнається Україною, а також не всі учні можуть закінчити на такі високі бали. Крім того в Російській Федерації табель має п’ятибальну систему», – констатує координатор освітніх програм.   Також, на думку пані Валентини цікавим для ознайомлення є і пункт 4 цього документу, де йде мова про тих, хто являється організатором вищезгаданого навчального процесу, оскільки у пункті 4.1, де перераховуються категорії учнів для яких ця послуга організовується, відсутні діти з окупованих територій.

Також, як зазначає представник ЦГП «Альменда», у Положенні відсутній механізм отримання документу державного зразку (атестату), немає жодного слова про можливість складання ДПА (Державної підсумкової атестації) дистанційно. Є також загальні питання щодо фінансування процесу дистанційного навчання, а також наявності шкіл, які відповідають вимогам Положення про дистанційну освіту. Не прописано навантаження на учня, а саме, санітарні норми, адже учню потрібно вчитися як в кримській школі, так і дистанційно.

«Після детального вивчення  Положення про дистанційну освіту склалося враження, що  у Міносвіти України  ніхто його не читав, а якщо і читали, то не уважно. На сьогодні можна констатувати, що цей документ не відкрив дороги до української освіти дітям з окупованих територій»,- констатувала координатор освітніх програм ЦГП «Альменда» Валентина Потапова.