Нещодавно Міністерство освіти і науки України виставило на своєму сайті для громадського обговорення Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти (далі – Порядок). З першого погляду можливо побачити декілька цікавих речей. Відразу потрапляє на очі певне калькування російської системи закріплення дітей за школами. А друге, що відразу можливо побачите – це враження, що чиновники, які складали запропонований Порядок, мешкають навіть не планеті Земля, а на Марсі. Адже у цьому документі відсутнє будь-яке згадування про те, що Україна вже четвертий рік потерпає від агресії сусідньої країни, що понад чотири роки українські землі знаходяться під російською окупацією, що на анексованих територіях живуть і навчаються сотні тисяч дітей, що десятки і сотні хлопців та дівчат покинули свої домівки і живуть в складних умовах (отримавши статус «Внутрішньо переміщених осіб»). І прийняття розробленого Порядку створить проблеми для тих хто живе на окупованих територіях або мають статус ВПО.
В Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти відсутнє будь-яке згадування законодавчої бази та термінології щодо окупованих територій та ВПО, хоча на самому початку документа обумовлюються певні терміни та освітнє законодавство.
Ще однією проблемою, до якої приведе прийняття Порядку – це вимоги наявності освітніх документів для вступу або переводу (п. І.4). Проте потрібно пам’ятати, що Україна чітко заявила про невизнання будь-яких документів з окупованої території. Таким чином ані табеля, ані особові справи, ані інші документи дитина з окупованої території надати не зможе.
Також в переліку документів, які підтверджують особу (п. ІІ.4) відсутнє посвідчення ВПО, яке мають понад мільйон українців.
Ще одне викликає сумніви – а що робити дітям, які навчалися у спеціалізованих школах, гімназіях та ліцеях на окупованій території. Не думаю, що рівень знань, особливо із спеціалізованих предметів, у них відрізняється від «місцевих». Проте Порядок це не враховує.
Також потрібно пам’ятати й те, що більшість дітей, які виїхали з окупованих територій знаходяться у безумовно невигідних умовах у порівнянні з іншими – вони отримали серйозний стрес і багато з них живуть у складних умовах. Але Порядок це не враховує.
На завершення потрібно згадати, які кола пекла потрібно пройти дітям з окупованих територій в наші дні, для вступу до українських шкіл, відповідно освітніх документів МОН потрібно визначити рівень знань учня чи учениці, а це декілька «екзаменів». Окрім того все залежить від людського фактора, десь директор школи йде на зустріч, а інший чекає «подяк».
Що ж робити? Потрібно внести зміни до Порядку, а саме:
п. І.2 – прописати законодавчі акти, які стосуються тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб;
п. І.4 – додати пункт, який обумовлює відсутність освітніх документів у дітей з тимчасово окупованих територій;
п. ІІ.3 – додати до переліку першочергового зарахування дітей з тимчасово окупованої території та ВПО;
п. ІІ.4 – врахувати, що діти та їх батьки, які проживають на тимчасово окупованій території можуть не мати необхідних документів – додати п. ІІ.4.5;
п. ІІ.8 – врахувати можливість вступу до гімназій дітей з тимчасово окупованих територій або ВПО, які навчалися в гімназіях та спеціалізованих навчальних закладах відповідного профілю на окупованих територіях;
п. ІІ.9 – врахувати можливість вступу до гімназій дітей з тимчасово окупованих територій або ВПО, які навчалися в гімназіях та спеціалізованих навчальних закладах відповідного профілю на окупованих територіях;
п. ІІ.12 – врахувати можливість вступу до ліцеїв дітей з тимчасово окупованих територій або ВПО, які навчалися в ліцеях та спеціалізованих навчальних закладах відповідного профілю на окупованих територіях;
п. ІІІ.4 – врахувати, що документи з тимчасово окупованих територій не визнаються Україною.
Олег Охредько, експерт з освітніх питань,
для ІА «Голос Криму»