Російські інвестиційні проекти в Криму: планів багато, грошей обмаль

Відразу ж після анексії росіяни обіцяли Криму «золоті гори». Минуло вже майже два роки, але ні те, що золота або хоча б срібла, навіть «дерев’яних» рублів для півострова вже немає.

Влітку 2014 року в РФ затвердили Федеральну цільову програму (ФЦП) для Криму і Севастополя на 2015-2020 роки, яка передбачає виділення і федерального бюджету 642,8 мільярдів рублів на реалізацію різних проектів – введення в дію нових ЛЕП, водоводів і каналізаційних мереж, берегоукріплювальні роботи, ремонт автодоріг, будівництво шкіл і дитячих садів тощо. Всіх запланованих дій і не перерахуєш.

Але вже перший рік дії ФЦП показав суттєві проблеми з фінансуванням. Із запланованих 15,2 мільярдів рублів Крим отримав тільки 3,6 мільярда, тобто п’яту частину. Але ці гроші надійшли двома траншами – 1,9 мільярдів рублів на початку жовтня, та ще 1,7 мільярда – 30 грудня. З цілком зрозумілих причин освоїти більшу частину з цих коштів в Криму просто не встигли. За словами «міністра фінансів» півострова Ірини Ківіко вдалося освоїти тільки 978,8 мільйонів, тобто десь чверть від перерахованих коштів.

Більшу частину з неосвоєних коштів ще восени 2015 планували перенести на наступний рік – про це, зокрема, говорив міністр фінансів РФ Олексій Улюкаєв. «Є занепокоєння з частини будівельно-монтажних робіт, і ця частина грошей з високою часткою ймовірності перейде на 2016 рік. У нас є право виконувати роботи 2015 року до 1 квітня 2016 року. Постараємося це право використовувати і відставання нагнати», – зазначив тоді російський міністр.  Крім будівельних робіт на 2016 рік планували перенести фінансування об’єктів водно-господарського комплексу.

До неосвоєних у 2015 році 12 мільярдів рублів в Криму сподівалися отримати ще багато грошей, які були заплановані саме на 2016 рік. Так, Ірина Ківіко вважала, що Крим може розраховувати на суму від 20 до 37 мільярдів рублів – саме такі цифри, за її даними, фігурують в кошторису ФЦП для Криму в Мінекономрозвитку Росії.

Проте всім цим райдужним перспективам, швидше за все, доведеться розбитися об суворі реалії сучасного соціально-економічного становища Росії.

Минулого тижня російський прем’єр-міністр Дмитро Медведєв ініціював перегляд федерального бюджету в бік його зменшення на 10% у зв’язку з падінням цін на нафту. Верстаючи бюджет-2016 росіяни заклали в нього невиправдано високу ціну на нафту – 50 доларів за барель. Однак, «чорне золото» явно проігнорувало економічні інтереси «великої і могутньої», та з початку року стало різко дешевшати, впавши нижче 30 доларів за барель. І кінця тому падінню ще не видно, особливо на тлі виходу іранської нафти на світовій ринок після зняття з країни економічних санкцій.

Тому перед Росією стоїть серйозна дилема: які витрати скорочувати? Цілком зрозуміло, що не можна чіпати військових та силовиків – опору путінського режиму. Небагато можна зекономити на пенсіонерах, але дуже обережно – вони представляють той самий «ядерний електорат» Путіна, без якого важко отримати рейтинг в 90%. На соціальних витратах теж багато не зекономиш – їх і так вже урізали до межі. Тому під скорочення вирішили підвести інвестиційні проекти, до яких якраз і відноситься велика частина заходів щодо ФЦП.

Зокрема, в міністерстві економічного розвитку РФ збираються провести інвентаризацію інвестиційних витрат. «У першу чергу будуть перевіряти об’єкти, у яких під час включення до бюджету не була готова документація, – може вони не пройшли експертизу», – зазначив заступник міністра Євген Елін, додавши, що таких об’єктів в Криму багато через проблеми із землеустроєм. Цілком зрозуміло, що саме за рахунок кримських проектів в Росії зекономлять бюджетні кошті.

Навряд чи отримають в Криму і гроші на будівництво та ремонт доріг, хоча в рамках ФЦП планували привести до російських нормативних вимог більше 472 км по Криму і Севастополю. Адже навіть на «будівництво століття» – Керченський міст у «Росавтодра» вже немає коштів.

«Нових об’єктів не буде. Тільки об’єкти, що переходять за контрактами, укладеними в 2014-2015 роках”, – розповів глава Росавтодору Роман Старовойт. Нагадаємо, що у 2016 році Росавтодор планував освоїти 64,7 мільярдів на будівництві моста через Керченську протоку. Перегляд торкнеться і кошторису з реконструкції траси «Таврида», яка повинна зв’язати Керч і Севастополь. Спочатку на її будівництво було заплановано близько 100 мільярдів рублів, що зараз є дуже великою сумою для російського бюджету.

Загалом, об’єм усіх інвестицій в Крим за одинадцять місяців 2015 року складає близько 180 мільйонів доларів, що в 10 разів менше показників 2013 року, коли інвестори вкладали гроші в український Крим.

Тому кримські чиновники, звичайно, можуть мріяти про примарні мільярди і навіть годувати казками довірливих мешканців півострова, але грошей у федеральному бюджеті немає. Це значить, що про розрекламовані  інвестпроекти в Криму, скоріш за все, доведеться забути.

 Аліна Громова

для ІА «Голос Криму»

 

SHARE