Депутати планують виділити на дітей з окуповних територій лише 1000 бюджетних місць у вишах (аналіз законопроекту)

У Верховній Раді Україні знаходиться на розгляді законопроект №6116   «Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо забезпечення права на здобуття вищої освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія України». Законопроект подали 14 народних обранців.

Цей документ вносить практично тільки одну правку:

Частину третю статті 44 після абзацу другого доповнити новим абзацом такого змісту:

“Для осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія та які отримали документ про загальну середню освіту, прийом на навчання до одного з вищих навчальних закладів, розташованих на території Запорізької, Миколаївської, Одеської та Херсонської областей здійснюється на конкурсній основі за результатами вступних випробувань у межах установлених квот прийому до вищих навчальних закладів (наукових установ) України”.

Окрім того народні депутати пропонують, щоб «розмір квоти для прийому осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія, до вищих навчальних закладів, що знаходяться на території Запорізької, Миколаївської, Одеської та Херсонської областей встановлюється у обсязі 1000 місць державного замовлення та розподіляється між вищезазначеними вищими навчальними закладами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України»

З першого погляду все чудово. Нарешті держава «поверниться» до дітей з тимчасово окупованого Криму обличчям. Адже саме для них, як говориться у пояснювальній записці до законопроекту, і розроблявся цей документ. Але це з першого погляду …

Під час аналізу тексту законопроекту виникає декілька питань, а саме …

«Для осіб, … які отримали документ про загальну середню освіту …» -отримання документа про загальну середню освіту, а простіше атестату, для дітей з тимчасово окупованих територій суттєво ускладнено існуючою нормативно-правовою базою. Так, на сьогодні, відповідно Лист МОН України від 01.09.2016 № 1/9-453 «Щодо здобуття загальної середньої освіти» за підписом заступника міністра П. Хозбея, для отримання атестату випускнику зі школи тимчасово окупованого Криму потрібно «пройти оцінювання рівня навчальних досягнень за 9 клас, державну підсумкову атестацію за курс базової загальної середньої освіти, отримати відповідний документ про освіту і … пройти оцінювання рівня навчальних досягнень за 10 клас …», окрім цього ще потрібно пройти річне оцінювання за курс 11 класу і ДПА у вигляді ЗНО. Таким чином дитині потрібно скласти біля 100 екзаменів та заліків. Розроблене нове Положення про екстернат, яке тільки починає процедуру погодження в Мінюсті та інших державних органах, зменшує кількість екзаменів, проте дитині з тимчасово окупованого Криму потрібно скласти 4 річних оцінювання, три ДПА за 9 клас, потім ще скласти річне оцінювання за 10 – 11 клас та три ДПА у вигляді ЗНО – всього понад 25 екзаменів. І все це потрібно зробити в короткі терміни. Адже в цей час потрібно буде оформити ще ідентифікаційний номер фізичної особи, що необхідно для отримання документа про освіту. Добре якщо у випускника він є, а якщо ні, то це додатковий час. Окрім того, все це потрібно робити практично після завершення навчального року в школах анексованого Криму, щоб уникнути тиску зі сторони колаборантів та окупантів. Не дарма окупанти почали збирати відомості про дітей, які бажають вчитися в українських вишах.

Наступне питання також викликає занепокоєння: «Для осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія». Тимчасово окупованими територіями в Україні визнані як територія Криму (Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»), так і окремі райони Донецької та Луганської областей (Постанова Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 254-VIII «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями») і це створить несприятливі умови для дітей і багато запитань щодо вибору областей для «квотних» вишів.

Також не зрозуміло «розмір квоти для прийому осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія, …. встановлюється у обсязі 1000 місць державного замовлення». Чому була обрана саме ця цифра? Щороку в тимчасово окупованому Криму завершує школи понад 10.000 (десяти тисяч) випускників, а до окупації до вишів «материкової» України вступало декілька тисяч кримчан.

Ще «розмір квоти для прийому осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія, … розподіляється між вищезазначеними вищими навчальними закладами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України». Діяльність державних органів, а саме «швидкість» виконання законів дуже добре відома. Наприклад прийняття документів відповідно  Закону України №425 щодо гарантій для ВПО-студентів розроблялося біля півтори року, а зміни до Наказу МОН №560 щодо вступу через освітні центри вже три місяці знаходиться «на погодженні у Мінюсті». Таким чином прийняття законопроекту №6116 не гарантує його впровадження в життя в цьому році.

І на останнє. Прийняття законопроекту №6116 створить в інформаційному полі непорозуміння. Існуючий шлях отримання документів про освіту та вступ до українських вишів, звичайних шлях вступу через екстернат та ЗНО, запропонований новий шлях – все це не дозволить кримчанам зробити вибір через відсутність чіткої інформації і може привести до зриву вступної кампанії.

Що ж робити? Ми пропонуємо зняти цей законопроект з розгляду і зосередити зусилля на прийнятті ОДНОГО документа, який би охоплював всі питання освіти для дітей з тимчасово окупованого Криму – дистанційну освіту, екстернат, отримання документів, вступ і навчання в українських вишах та інше.

Олег Охредько, експерт ЦГП “Альменда”,

для ІА “Голос Криму”

 

SHARE