Чи запрацює цього року закон, який гарантує 1000 бюджетних місць для кримських абітурієнтів?

Інформаційний простір тимчасово окупованого Криму знову розривають хвилі повідомлень про те, що нарешті діти з тимчасово окупованого Криму можуть вступати до вишів України без ЗНО, адже на початку червня вступив у дію Закон України № 2026-VIII «Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо забезпечення права на здобуття вищої освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія України», який 16 травня цього року прийняла Верховна Рада, а 3 червня підписав президент України.

Проте потрібно зауважити, що це не відповідає дійсності. Так, Закон України № 2026-VIII вступив в дію, але водночас він не може бути реалізованим на практиці. По-перше, для того, щоб кримські абітурієнти змогли їм послуговуватися необхідно ще прийняти ряд інших нормативно-правових документів, а саме:

  1. Кабінет Міністрів України повинен прийняти окреме Положення про те, в які саме виші будуть вступати кримчани за цим Законом в рамках чотирьох областей – Запорізької, Миколаївської, Одеської та Херсонської, а також визначити кількість місць в рамках 1000 місць, які виділяються прийнятим Законом. Саме це Положення, яке за словами міністерських освітніх чиновників вже розробляється, вкаже і на корупційну складову щодо авторів та лобістів цього Закону (нагадаю, що серед авторів законопроекту №6116 були представники 3 вишів з півдня України – більше про це читайте в статті Сергія Мокренюка «Причиною закону №6116 є корупція, або чому Співаковський збрехав, а Соболєв голосував “проти”?»).
  2. Прийняти зміни до Умов прийому до вищих навчальних закладів в 2017 році, адже були внесені зміни до Закону України «Про вищу освіту» на основі якого й приймалися ці Умови, а це доволі довгий процес, тому що бюрократична процедура українського нормативно-правового процесу потребує проведення громадського обговорення, а потім погодження документа в декількох «зацікавлених» міністерствах (в першу чергу з Міністерством фінансів України), а потім його ще треба зареєструвати в Міністерстві юстиції України.
  3. Внести зміни до Правил прийому всіх вищих навчальних закладів чотирьох південних областей, які потраплять до тих, хто отримає місця.

При чому потрібно пам’ятати, що прийнятий Закон не є пріоритетним для багатьох чиновників (і не тільки освітянських, тим більше, що вони виступали проти Закону ще на момент його розробки). Хоча пришвидшити прийняття необхідних документів зможуть лобісти, які й «протягнули» цей Закон (нагадую, що у відповідь на величезну критику зі сторони народних депутатів, громадських організацій, експертів та освітянських чиновників щодо законопроекту, народний депутат О. Співаковський, один з авторів законопроекту та голова Комітету Верховної Ради з питань освіти, пообіцяв, що закон буде прийнятий в першому читанні, а потім до нього внесуть необхідні зміни, але Закон №2026 був прийнятий в першому та другому читанні практично протягом півгодини.

По-друге, скористатися прийнятим Законом зможуть одиниці, так як він розрахований на тих дітей з тимчасово окупованого Криму «які отримали документ про загальну середню освіту», то б то мають атестат. В цьому році їх буде доволі обмежена кількість. Українська  влада так і не змогла спростити цю процедуру (більше інформації про це у статті «Алгоритм отримання атестату дітьми з анексованого Криму»).

Нереальність практичного використання Закону України №2026 розуміють і самі чиновники. Недарма ще 25 квітня (за 20 днів до прийняття Закону) при Кабінеті Міністрів України була створена робоча група. Її очолив віце-прем’єр-міністр Степан Кубів. До складу робочої групи увійшли, зокрема, міністр з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб Вадим Черниш та заступник міністра освіти Володимир Ковтунець. На засіданні робочої групи прийнято рішення про направлення квоти на підготовчі відділення при вузах. То б то ще до прийняття Закону №2026 вже було прийняте рішення про його зміну шляхом прийняття підзаконних актів (зміна Закону через прийняття підзаконних актів є поширеною практикою для влади).

Підсумовуючи, потрібно зазначити, що нічого окрім шкоди в інформаційному просторі під час вступної кампанії 2017 року Закон України №2026 не приніс. Виникає багато запитань. На найбільше поширені з яких (відповідно звернень дітей з тимчасово окупованих територій) вже є відповіді – дивись інформацію «Куди можуть вступати абітурієнти з Криму: запитання і відповіді».

І на останнє, чи потрібно було підіймати цю тему, адже про Закон №2026 написано вже багато? Безсумнівну – це дуже потрібно. В цьому році була розгорнута потужна інформаційна компанія щодо інформування дітей та їх батьків, які проживають в тимчасово окупованому Криму щодо вступу до українських вишів. Громадські організації та державні установи (Міністерство освіти і науки, Міністерство з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб, Міністерство з інформаційної політики та інші) розробили та поширили інформаційні матеріали: плакати та буклети, листівки та оголошення, відеороліки та інфографіки, які розміщувалися на пунктах переходу та в потягах, на вокзалах та в вишах. Навіть під час фіналу Євробачення мільйони телеглядачів з усього світу, бачили інформацію про запропоновану унікальну систему вступу для дітей з тимчасово окупованого Криму. А прийнятий Закон, який так і не запрацює, створює дезінформацію для кримчан.

 

Олег Охредько, експерт з освітніх питань,

для ІА “Голос Криму”

SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here