Шейх Саід Ісмагілов розповідає про традиції ісламської віри, переслідування мусульман в Криму

Програма  “Голос Криму” на UA:Крим. В гостях –  Шейх Саід Ісмагілов – муфтій Духовного управління мусульман України “Умма”. Ведуча – Ліна Голуб.

І ми поговоримо про іслам в Україні. Адже зараз – священний для всіх мусульман місяць Рамадан. Які його особливості, що він означає для кримських татар та інших представників ісламської віри, а також про ставлення українців до ісламської спільноти.

Саіде, ми почули думки кримчан. Чи могли б Ви ґрунтовніше розказати – що ж таке Рамадан?

Шейх Саід Ісмагілов: Ну перш за все, я повністю згоден з кримчанами, всі вони відповіли вірно. Що стосується безпосередньо священного місяця Рамадан – це особливий час в ісламській традиції і вжитті кожного мусульманина… Саме в Рамадан, Всевишній Аллах нізпослав священний Коран… і саме в цей місяць Всевишній Аллах наказав, щоб мусульмани дотримувались обов’язкового посту… Тому так сталося, що для мусульман місяць Рамадан – це і місяць священного Корану, і місяць посту, і місяць молитви, і місяць коли Всевишній Аллах пробачає гріхи віруючих, якщо вони звертаються до Господа з каяттям.

Чи кожен мусульманин зобов’язаний поститись в Рамадан? З якого віку? Шейх Саід Ісмагілов: З того часу, коли мусульманин досягає статевої зрілості, пост у місяць Рамадан стає обов’язковим для усіх віруючих. Є винятки, тобто є категорія людей, які можуть не дотримуватися посту – це перш за все, хворі люди, дуже старі люди, вагітні жінки, годуючи матусі, що годують немовлят, а також люди, що подорожують…

Чому саме не вживають їжу до заходу сонця? Що ж відбувається після заходу?

Шейх Саід Ісмагілов: Не можна пояснити чому не вживають їжу протягом світового дня, справа в тому, що Всевишній Аллах у священному Корані так наказав, щоб дотримувалися посту саме в цей час. Пояснити раціонально ми не можемо, тому що не знаємо Божої задумки…, але ми мусимо виконувати цей наказ. Що відбувається, після того як заходить сонце? Мусульмани випивають першу склянку води, бажано з’їсти якийсь сухофрукт: фінік чи щось інше, а потім виконати вечірню молитву. І лише після молитви, після того як люди звернуться до Всевишнього Аллаха можна їсти… Але треба їсти в міру, тобто потрібно їсти невеликими порціями, спочатку поїсти, через деякий час ще трохи поїсти, тому що об’їдатися, їсти забагато в Ісламі заборонено. 

Чи відрізняється молитва в Рамадан від звичної?

Шейх Саід Ісмагілов: Обов’язкові молитви, що мусульманин виконує п’ять разів на добу, вони такі ж самі, але у священний місяць Рамадан є додаткова молитва, що виконується у ночі. Після того, як мусульмани помоляться і виконають нічну молитву, є так звана молитва Таравіх, її виконував пророк Мухамед, засновник Іслама, і саме під час молитви Таравіх, він читав ті аяти священного Корану, що були вже послані на той момент. І тому за цією традицією мусульмани збираються у мечетях, можна молитись також і вдома, але бажано в наш час молитись у мечетях разом, задля того щоб читати під час молитви священний Коран і частину ночі присвятити саме молитві. А той з віруючих хто бажає зробити більше, може молитись до світанку.

Які обов’язкові атрибути Рамадану?

Шейх Саід Ісмагілов: Обов’язкові атрибути Рамадану – це, перш за все, духовний настрій. Багато людей думають, що Рамадан – це лише не їсти і не пити, але це вторинне. Первинно, щоб людина працювала духовно над собою. Всевишній Аллах дає ось цей час, священний місяць Рамадан щоб людина: по-перше, розкаялася, просила у Всевишнього Господа пробачення за свої гріхи та провини, також людина кожна мусить робити самоосмислення: відшукати ті недоліки, ті помилки з якими потрібно працювати, і працювати зі своїми недоліками. Тобто головне в Рамадан – це духовна праця над собою, щоб вийти з цього місяця вже іншою людиною – духовною, пробаченою, освітленою. Ну, а по-друге, священний місяць Рамадан – це звісно піст, молитва і благодійність. Благодійність – це особлива риса, що притаманна Рамадану. Кожен мусульманин, що має певний статок,… вона мусить витрачати на нужденних….

Які благодійні ініціативи є в Україні під час Рамадану?

Шейх Саід Ісмагілов: Під час Рамадану в нас є велика така традиція, що, по-перше, ми годуємо мусульман, в мечетях мусульманські релігійні громади влаштовують іфтари, тобто на пожертву одновірців, збираються ці кошти, готується їжа і пригощають будь-яку людину. Навіть якщо не мусульманин зайде до мечеті, щоб повечеряти, йому не можна відмовити, обов’язково потрібно нагодувати будь-яку людину, що стала вашим гостем у священний місяць Рамадан. Інший напрямок благочинності – це допомога одновірцям, що потребують нашої допомоги та уваги. Це частіше грошова допомога або допомога харчами, тобто з цих пожертв, що мусять мусульмани давати у священний місяць Рамадан мечеть збирає, а потім перерозподіляє серед віруючих, особливу увагу надаючи сиротам, хворим людям, малозабезпеченим родинам.

Чи приходять в ваш центр кримчани?

 Шейх Саід Ісмагілов: Так, дуже багато, переважно кримських татар, вони відвідують мечеть Ісламського культурного центру у Києві і вечеряють разом з нами, моляться разом з нами, слухають наші проповіді.

Що зазвичай немусульмани розуміють зовсім неправильно – про Рамадан і взагалі про іслам? Які упередження Ви чули найчастіше, і їх необхідно розвіяти?

 Шейх Саід Ісмагілов: Ну, якщо ми будемо казати про Рамадан, то немусульмани думають, що під час місяця Рамадан мусульмани виснажують себе. А все навпаки – людина звільняє свій час на духовні потреби…

Що стосується глобального уявлення про Іслам, на жаль, дуже багато стереотипів, які виникають із-за злочинців, що на жаль роблять злочини. Про мусульман починають думати, що це якась релігія агресивна, не толерантна, що проявляє неповагу та агресію до іновірців, насправді, все це не так.

Цього року в Центрі Разумкова провели дослідження щодо ставлення українців до різних релігійних конфесій.

Виявилося, що відношення опитаних до мусульман погіршилося. Зараз позитивно до представників ісламської культури ставляться найменше людей за останні 17 років – 12, 6%, а рівень недовіри зріс. Негативно до мусульман відноситься п’ята частина населення. Якщо ж говорити про зріз по областям України, то найтолерантнішими виявилися західні українці – там позитивно ставляться до ісламу понад 21% мешканців. Найнегативніше ставлення зафіксовано на півдні країни – 32% жителів упереджені щодо мусульман. 

Саіде, Вас здивувала така статистика?

Шейх Саід Ісмагілов: Так, трохи здивувала.

Як Ви думаєте, з чим може бути пов’язане погіршення відношення українців?

Шейх Саід Ісмагілов: Справа в тому, що мусульмани України вони не робили нічого такого, щоб могло погіршити ставлення українців до нас. Тому, я вбачаю в цій негативній тенденції ті події, що відбуваються в світі навколо мусульман, і перш за все – це злочинці, терористичні угрупування, що скоюють злочини, вбивають невинних людей. Це відбувається не в Україні, десь далеко поза її межами, але інформаційний резонанс, що має місто бути, він негативно впливає на ставлення людей взагалі до Ісламу, до мусульман в будь-якій країні. І от саме через цей негатив, на жаль, погіршилося ставлення українців до мусульман.

В Києві молода художниця і науковиця Маріам Найєм провела соціальний експеримент. Вона вперше в житті цілий місяць ходила містом в хіджабі, занотовувала свої враження і реакцію людей – знайомих і не знайомих.

В ході  експерименту Маріам жодного разу не зазнала тиску, неприйняття, дискримінації, в своїй статті написала, що відчувала навіть більше поваги. Можливо, їй щастило, але все ж результати по Києву обнадійливі. Як би Ви прокоментували?  

Шейх Саід Ісмагілов: Я знайомий з цим дослідженням, воно є дуже цікавим. Я дуже пишаюсь тим, що українці дуже толерантна нація, що вони з повагою ставляться до людей іншого віросповідання, іншого духовного шляху – це демонструє зрілість і духовну, знаєте, таку чистоту нашої нації, що з повагою ставляться до інших. Я думаю, що це був дуже цікавий і корисний експеримент.

Саіде, ми не маємо наразі підтвердженої статистики по Криму, але скажіть з життєвого досвіду і загальновідомих фактів. Чи відрізняється ставлення до мусульман в материковій Україні та анексованому Криму? 

Шейх Саід Ісмагілов: Так, за моїми спостереженнями дуже відрізняється. Коли я ще до окупації Криму відвідував Крим, мене дивувало негативне ставлення місцевого населення до кримських татар. Ну, а кримські татари, вони переважно є мусульманами, і оті проблеми, що існували на території півострова ніде не повторювались поза межами півострова. В жодному іншому регіоні України не було зіткнень, не було такого рівню ісламофобії, не було нападів та підпалень мечетей, тобто все це було виключно таким феноменом, що мав місце у Криму…

На півострові здійснюється тиск на всіх інакомислячих – такий висновок зробила і розповсюджує у світі організація Amnesty International. Але побутує думка, що кримські татари, особливо ті, хто сповідує іслам, зазнають особливих переслідувань. Розкажіть, про які ситуації мусульмани інформують світову спільноту? Які факти про утиски мусульман в Криму необхідно обов’язково донести до глядачів?

 Шейх Саід Ісмагілов: Ви вірно зауважили, що мусульмани у Криму страждають найбільше, ну це вже очевидно, тому що більшість політичних ув’язнених, більше людей зникли безвісті, потім були закатованими, репресованими, – це є переважно мусульмани…

Я думаю, що це навмисний тиск на віруючих, що це такий, знаєте, тиск для того, щоб мусульмани кримчани боялись російську владу, а всі хто не згодні, вони тікали, виселялися з Криму. Це є порушення прав і релігійних свобод віруючих, і я маю надію, що вся світова спільнота буде постійно звертати на це увагу, моніторити і вживати дієвих заходів для запобігання цієї дискримінації, цих репресій.

Що Ви можете сказати на рахунок Хізб ут – Тахрір?

Шейх Саід Ісмагілов: Я не знаю, чи всі ті заарештовані є дійсно представниками Хізб ут – Тахрір, мені це не відомо, тому що ця організація вона публічно себе не афішувала. Звісно, що більшість мусульман України, переважна більшість, вона не асоціює себе з цим рухом, цим напрямком, але через те що Хізб ут – Тахрір в Росії є забороненою організацією, Росія вживає до заарештованих в Криму саме звинувачення в причетності до цієї організації. І знаючи каральну російську машину буде важко довести людині, що вона не причетна до цього.

SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here